کتابخانه احادیث شیعه
پرینت احادیث

فصل سوم : پرهيزاندن از نشناختن اهل بيت

پيامبر خدا صلي الله عليه و آله : هر كه بدون امام بميرد مرده است چونان در جاهليت.
نمایش منبع
پيامبر خدا صلي الله عليه و آله : هر كه بميرد و امامى نداشته باشد مرده است چونان در جاهليت.
نمایش منبع
پيامبر خدا صلي الله عليه و آله : هر كه بميرد و امامش را نشناسد مرده است چونان در جاهليت.
نمایش منبع
پيامبر خدا صلي الله عليه و آله : هر كه بميرد بى آن كه بيعتى بر گردنش باشد مرده است چونان در جاهليت.
نمایش منبع
پيامبر خدا صلي الله عليه و آله : هر كه بميرد و امامى از فرزندان من نداشته باشد مرده است چونان در جاهليت و نسبت به عملكردش در جاهليت واسلام مؤاخده مى شود.
نمایش منبع
ابان بن ابى عيّاش به نقل از سُليم بن قيس هلالى مى گويد كه از سلمان و ابوذر و مقداد حديثى را به نقل از پيامبر صلي الله عليه و آله شنيده است كه فرمود: هر كه بميرد و امامى نداشته باشد مرده است چونان در جاهليت. او اين حديث را بعداً به جابر و ابن عبّاس عرضه كرد و آنها گفتند: راويان راست و درست گفته اند. ما خود گواه آن بوديم و آن را از پيامبر صلي الله عليه و آله شنيديم، همان جا كه سلمان گفت: يا رسول اللّه ! تو گفتى: هر كه بميرد و امامى نداشته باشد مرده است چونان در جاهليت، اين امام كيست؟ پيامبر صلي الله عليه و آله فرمود: از جانشينان من است اى سلمان. هر كه از امّت من بميرد و امامى از ايشان نداشته باشد كه او را بشناسد مرگى جاهلى داشته است و اگر امام را نشناسد و با او دشمنى ورزد مشرك است و اگر او را نشناسد و دشمنى هم با او نورزد و از دشمن او هم طرفدارى نكند جاهل خواهد بود و نه مشرك.
نمایش منبع
صفحه اختصاصي حديث و آيات عيسَى بنُ السَّرِيِّ : قُلتُ لِأَبي عَبدِاللّه عليه السلام : حَدِّثني عَمّا بُنِيَت عَلَيهِ دَعائِمُ الإِسلامِ ، إذا أنَا أخَذتُ بِها زَكا عَمَلي ، ولَم يَضُرَّني جَهلُ ما جَهِلتُ بَعدَهُ ، فَقالَ : شَهادَةُ أن لا إلهَ إلاَّ اللّه ُ ، وأنَّ مُحَمَّدًا رَسولُ اللّه ِ صلي الله عليه و آله ، والإِقرارُ بِما جاءَ بِهِ مِن عِندِ اللّه ِ ، وحَقٌّ فِي الأَموالِ مِنَ الزَّكاةِ ، والوَلايَةُ الَّتي أمَرَ اللّه ُ عَزَّوجَلَّ بِها وَلايَةُ آلِ مُحَمَّدٍ صلي الله عليه و آله ، فَإِنَّ رَسولَ اللّه ِ صلي الله عليه و آله قالَ : مَن ماتَ ولا يَعرِفُ إمامَهُ ماتَ ميتَةً جاهِلِيَّةً ، قالَ اللّه ُ عَزَّوجَلَّ : «أطيعُوا اللّه َ وأطيعُوا الرَّسولَ واُولِي الأَمرِ مِنكُم حديث » فَكانَ عَلِيٌّ عليه السلام ، ثُمَّ صارَ مِن بَعدِهِ حَسَنٌ ، ثُمَّ مِن بَعدِهِ حُسَينٌ ، ثُمَّ مِن بَعدِهِ عَلِيُّ بنُ الحُسَينِ ، ثُمَّ مِن بَعدِهِ مُحَمَّدُ بنُ عَلِيٍّ، ثُمَّ هكَذا يَكونُ الأَمرُ . إنَّ الأَرضَ لا تَصلُحُ إلاّ بِإِمامٍ ، ومَن ماتَ لا يَعرِفُ إمامَهُ ماتَ ميتَةً جاهِلِيَّةً حديث .
عيسى بن سرىّ: به امام صادق عليه السلام عرض كردم: مرا آگاه كن از آن چه پايه هاى اسلام بر آن بنا شده است، چيزهايى كه اگر به آنها چنگ در زنم اعمالم پاك مى گردد و نادانيهاى پس از آن به من زيان نمى رساند. امام عليه السلامفرمود: شهادت به «لا اله الاّ اللّه » و «محمّداً رسول اللّه » و اقرار به آن چه از جانب خداوند آورده است و اين كه در اموال حقّى است براى زكات و نيز ولايت آل محمّد كه خداوند عزّوجل بدان دستور داده است. پيامبر خدا صلي الله عليه و آله فرموده است: هر كه بميرد و امامش را نشناسد مرده است چونان در جاهليت. خداوند مى فرمايد: «از خدا و رسول و اولى الامرتان فرمان بريد» . پس على عليه السلام امام است و پس از او حسن و سپس حسين و در پى او على بن الحسين و پس از او محمّد بن على و به همين ترتيب. زمين سامان نيابد جز به وجود امام و هر كه بميرد در حالى كه امامش را نشناسد مرده است چونان در جاهليت.
نمایش منبع
امام باقر عليه السلام : هر كه از اين امّت صبح كند در حالى كه از سوى خداوند جلّ و عزّ امام آشكار دادگرى نداشته باشد گمراه و سرگردان صبح كرده است و اگر بر اين حال بميرد در كفر و نفاق مرده است.
نمایش منبع
امام صادق عليه السلام : پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله فرموده است: هر كه بميرد و امامش را نشناسد مرده است چونان در جاهليت. بر شماست فرمانبرى، شما اصحاب على را ديديد و شما كسى را امام مى گيريد كه مردم در نشناختن او معذور نيستند، فضائل قرآن، از آنِ ماست و ما گروهى هستيم كه خداوند فرمانبرى از ما را واجب گردانيده است و انفال و برگزيده اموال از آنِ ماست.
نمایش منبع
امام صادق عليه السلام : هر كه بميرد و بيعت امام بر گردنش نباشد مرده است چونان در جاهليت.
نمایش منبع
امام كاظم عليه السلام : هر كه بميرد و امامش را نشناسد مرده است چونان در جاهليت و عملكردش در دوران اسلام مورد بازپرسى قرار مى گيرد.
نمایش منبع
امام رضا عليه السلام : هر كه بميرد و ايشان ـ امامان اهل بيت عليهم السلام ـ را نشناسد مرده است چونان در جاهليت.
نمایش منبع
حدیث روز

امام صادق عليه ‏السلام:

أحَبُّ الأعمالِ إلى اللّه‏ِ عَزَّوجلَّ الصَّلاةُ، و هي آخِرُ وَصايا الأنبياءِ؛

محبوبترين كارها نزد خداوند عز و جل، نماز است و آن آخرين سفارش پيامبران مى‌‏باشد.

من لا يحضره الفقيه: 1/210/ 638

احادیث معصومین

حمایت از پایگاه
آمار پایگاه کتابخانه احادیث شیعه

تــعــداد كــتــابــهــا : 111

تــعــداد احــاديــث : 45456

تــعــداد تــصــاویــر : 685

تــعــداد حــدیــث روز : 3838