کتابخانه احادیث شیعه

جانشينان پيامبر صلى الله عليه و آله

پيامبر خدا صلي الله عليه و آله : جانشينان و اوصياى من و حجّتهاى خدا بر خلق، پس از من دوازده تن هستند كه نخستين آنها برادر من است و آخرين ايشان، فرزند من. گفته شد: يارسول اللّه ! برادر تو كيست؟ فرمود: على بن ابى طالب. گفتند: فرزندنت كيست؟ فرمود: مهدى كه زمين را همان گونه كه از جور و ستم آكنده شده است از داد و عدل بياكند.
نمایش منبع
صفحه اختصاصي حديث و آيات الإمام عليّ عليه السلام ـ في صِفَةِ الإِمامِ المَهدِيِّ عليه السلام ـ : قَد لَبِسَ لِلحِكمَةِ جُنَّتَها حديث ، وأخَذَها بِجَميعِ أدَبِها ، مِنَ الإِقبالِ عَلَيها والمَعرِفَةِ بِها والتَّفَرُّغِ لَها ، فَهِيَ عِندَ نَفسِهِ ضالَّتُهُ الَّتي يَطلُبُها ، وحاجَتُهُ الَّتي يَسأَلُ عَنها . فَهُوَ مُغتَرِبٌ إذَا اغتَرَبَ الإِسلامُ ، وضَرَبَ بِعَسيبِ حديث ذَنَبِهِ ، وألصَقَ الأَرضَ بِجِرانِهِ حديث . بَقِيَّةٌ مِن بَقايا حُجَّتِهِ ، خَليفَةٌ مِن خَلائِف أنبِيائِهِ حديث .
امام على عليه السلام ـ در توصيف امام مهدى عليه السلام ـ : زره حكمت را پوشيده و آدابش را كه عبارت است از توجّه و شناختن و خود را فارغ ساختن (از علاقه به دنيا) فرا گرفته، پس حكمت نزد آن حضرت گمشده اى است كه آن را جسته و نيازى است كه آن راطلبيده، پس آن بزرگوار غريب است هر گاه اسلام غريب گردد و (مانند شتر خسته) دم بر زمين نهد و گردن بچسباند و برنخيزد، او جانشينى از جانشينهاى پيغمبران خدا مى باشد.
نمایش منبع
امام على عليه السلام : در توصيف خاندان محمّد صلي الله عليه و آله ـ : آنان امامان پاك و عترت معصوم و ذرّيه ارجمند و جانشينان رهيافته اند.
نمایش منبع
امام صادق عليه السلام : امامان به منزله رسول خدا صلي الله عليه و آله هستند جز آن كه پيامبر نيستند و از زنان آن چه براى پيامبر صلي الله عليه و آله حلال است بر ايشان حلال نيست و در جز آن به منزله رسول خدا صلي الله عليه و آله شمرده مى شوند.
نمایش منبع
حدیث روز

امام كاظم علیه السلام:

طُوبى لِشيعَتِنَا الْمُتَمَسِّكينَ بِحُبِّنا فى غَيْبَةِ قائِمنا اَلثّابِتينَ عَلى مُوالاتِنا وَ الْبَرآئَةِ مِنْ اَعْدآئِنا اُولئِكَ مِنّا وَ نَحْنُ مِنْهُمْ وَ قَدْ رَضُوا بِنا اَئِمَّةً وَ رَضينا بِهِمْ شيعَةً وَ طُوبى لَهُمْ، هُمْ وَ اللّه‏ِ مَعَنا فى دَرَجَتِنا يَوْمَ الْقِيامِةِ؛

خوش به حال شيعيان ما كه در زمان غيبت قائم ما به دوستى ما چنگ مى ‏زنند و در دوستى ما و برائت از دشمنان ما استوارند آنها از ما و ما از آنها هستيم، آنها به پيشوائى ما راضى شدند و ما هم به شيعه بودن آنها راضى و خشنوديم و خوشا به حال آنها، به خدا قسـم آنها در روز قيامت با ما و مرتبه ما هستند.

بحارالأنوار: ج 51، ص 151

احادیث معصومین

حمایت از پایگاه
آمار پایگاه کتابخانه احادیث شیعه

تــعــداد كــتــابــهــا : 111

تــعــداد احــاديــث : 45456

تــعــداد تــصــاویــر : 685

تــعــداد حــدیــث روز : 3838