کتابخانه احادیث شیعه

وارثان دانش پيامبران

امام باقر عليه السلام: پيامبر خدا صلي الله عليه و آله فرمود: نخستين جانشينى كه بر زمين بود هبه اللّه پسر آدم بود و پيامبرى رحلت نكرده است مگر آن كه جانشينى داشته و شمار همه پيامبران صد و بيست هزار پيامبر بوده است كه پنج تن از ايشان يعنى نوح، ابراهيم، موسى، عيسى ومحمّد عليهم السلاماولوالعزم بوده اند و على بن ابى طالب هديه خداوند به محمّد است و دانش كسانى را كه پيش از او بوده اند به ارث برده است، ولى محمّد دانش پيامبران و رسولان پيشين را به ارث برده است.
نمایش منبع
امام على عليه السلام : آگاه باشيد علمى كه آدم آن را فرود آورد و هر آن چه پيامبران تا خاتم الانبياء بدان ترجيح داده شده اند در خاندان خاتم الانبيا والمرسلين حضرت محمّد صلي الله عليه و آله است، پس به كدام كژ راهه مى رويد و به كدام سو روانيد؟
نمایش منبع
امام صادق عليه السلام : ما وارثان پيامبريم. پيامبر صلي الله عليه و آله على عليه السلام را به جامه اى پوشاند و سپس هزار كلمه به او آموخت كه هر كلمه آغازگر هزار كلمه بود.
نمایش منبع
امام باقر عليه السلام : علمى كه با آدم فرود آمد ديگر بالا نرفت، وعلم به ارث برده مى شود و على عليه السلام، عالم اين امّت است و هرگز در ميان ما عالمى رحلت نكرده مگر آن كه از خاندان خود كسى را به جانشينى نهد كه علمى همچون او يا آن چه را خدا بخواهد بداند.
نمایش منبع
امام باقر عليه السلام : اى مردم! خداوند خاندان پيامبر شما را به كرامت خود ارجمندى بخشيده و به هدايتش عزيز داشته است و به دينش اختصاص داده و به علمش فضيلت بخشيده ودانش خود را بديشان سپرده واز آنهاخواهان پاسدارى آن شده است. آنان امامان دعوتگر و جلوداران هدايتگر و داوران حاكم و اخگران راهنما و الگوى نيكو و خاندان پاك و امّت ميانه رو و مشخّص ترين وراست ترين راه و موجب آرايش مردم نژاده و وارثان پيامبران هستند.
نمایش منبع
ابو بصير: بر امام باقر عليه السلام وارد شدم. عرض كردم: شما وارثان پيامبر خداييد؟ فرمود: آرى، عرض كردم: پيامبر خدا صلي الله عليه و آله وارث پيامبران بود و هر چه آنها مى دانستند مى دانست؟ امام به من فرمود: آرى.
نمایش منبع
امام صادق عليه السلام : على عليه السلام عالم بود وعلم به ارث برده مى شود و عالم، هرگز نميرد مگر اين كه پس از او كسى بماند كه علم او يا آن چه را خدا بخواهد بداند.
نمایش منبع
امام صادق عليه السلام : علمى كه با آدم عليه السلام فرود آمد ديگر بالا نرفت (نابود نشد) و عالمى در نگذشت مگر آن كه علمش را به ارث نهاد. زمين بدون عالم باقى نمى ماند.
نمایش منبع
امام صادق عليه السلام : ما وارثان انبيا و ميراث بر آن كتاب الهى و برگزيدگان خداييم.
نمایش منبع
ضريس كُناسىّ: نزد امام صادق عليه السلام بودم و ابوبصير نيز در خدمت ايشان بود. امام صادق عليه السلامفرمود: داود، علم انبيا را به ارث برد و سليمان، علم داود را و محمّد، علم سليمان را و ما، علم محمّد را به ارث برده ايم و نزد ماست صحف ابراهيم و ده فرمان موسى، ابوبصير عرض كرد: اين همان علم است، حضرت عليه السلامفرمود: اى ابا محمّد! اين همان علم نيست، علم آن است كه شب و روز و روز به روز و ساعت به ساعت رخ مى دهد.
نمایش منبع
امام هادى عليه السلام ـ در زيارت جامعه اى كه مزار امامان را با آن زيارت مى كنند ـ : سلام بر امامان هدايت و چراغهاى تاريكى و نشانه هاى تقوا و صاحبان خرد و فرزانگان و پناهگاه مردم و وارثان پيامبران و الگوهاى والا و صاحبان دعوت نيكو و حجّت هاى خدا بر اهل دنيا و آخرت و نخستينيان و رحمت و بركات خدا بر ايشان باد.
نمایش منبع
حدیث روز

امام کاظم علیه السلام:

دَعْـوَةُ الصّـائِـمِ تُسْتَجابُ عِنْدَ اِفْطارِهِ؛

دعـاى شخـص روزه‏ دار هنگام افطار مُستجاب مى‏ شود.

بحار الانوار: ج 93، ص 255، ح 33

چهل حدیث « روزه »

احادیث معصومین

حمایت از پایگاه
آمار پایگاه کتابخانه احادیث شیعه

تــعــداد كــتــابــهــا : 111

تــعــداد احــاديــث : 45456

تــعــداد تــصــاویــر : 685

تــعــداد حــدیــث روز : 3838