کتابخانه احادیث شیعه

تأويل قرآن

پيامبر خدا صلي الله عليه و آله : على، پس از من، تأويل آن چه را مردم از قرآن نمى دانند به آنها مى آموزد يا (فرمود) آگاهشان مى كند.
نمایش منبع
امام على عليه السلام : پيرامون كتاب خدا از من بپرسيد، چه، آيه اى نازل نشده است مگر آن كه من مى دانم در شب فرود آمده يا در روز و در دشت يا در كوهستان.
نمایش منبع
امام على عليه السلام : پيرامون كتاب خداوند عز و جل از من بپرسيد كه به خدا سوگند، آيه اى از آن در شب يا روز و در طول راه يا جاى باشى نازل نشده مگر آن كه پيامبر خدا صلي الله عليه و آله قرائت آن را با تأويلش به من آموخته است. ابو كوّاء گفت: يا اميرالمؤمنين! درباره آياتى كه بر پيامبر صلي الله عليه و آله نازل شد و تو حضور نداشتى چه مى گويى؟ امام عليه السلامفرمود: هنگامى كه من حضور نداشتم پيامبر آياتى را كه بر ايشان نازل مى شد، حفظ مى كرد تا آن كه خدمتشان مى رسيدم و پيامبر قرائت آن را به من مى آموخت و مى فرمود: اى على! پس از رفتن تو، خداوند اين آيات را بر من نازل فرمود و تأويل آن چنين و چنان است و بدين ترتيب تنزيل و تأويل آن را به من مى آموخت.
نمایش منبع
امام على عليه السلام : آيه اى از قرآن بر پيامبر صلي الله عليه و آله نازل نشده است مگر آن كه قرائت آن را به من آموخته وبر من املا فرموده ومن آنها را با خطّ خود نوشته ام و تأويل وتفسير و ناسخ و منسوخ و محكم و متشابه و خاصّ وعامّ آن را به من ياد داده است.
نمایش منبع
عبداللّه بن مسعود: قرآن بر هفت حرف نازل شده است. و حرفى از آن نيست مگر آن كه ظاهرى دارد و باطنى و علم ظاهر و باطن آن نزد على بن ابى طالب است.
نمایش منبع
امام حسن عليه السلام ـ در مجلس معاويه ـ : من پسر بهترين كنيزان (خدا) و سرور زنانم. پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله ما را با علم خداوند تبارك و تعالى تغذيه كرده است و تأويل قرآن و احكام دشوار را به ما آموخته است. سترگ ترين ارجمندى و والاترين كلمه و افتخار و بلندى از آنِ ماست.
نمایش منبع
امام باقر عليه السلام : هيچ كس نمى تواند ادّعا كند كه همه قرآن اعمّ از ظاهر و باطن آن را مى داند مگر اوصياء.
نمایش منبع
امام باقر عليه السلام : كسى از مردم ادّعا نكرده است كه همه قرآن را چنان كه فرو آمده گرد آورده است مگر آن كه دروغ مى گويد. قرآن را آن گونه كه خداوند متعال فرو فرستاده گرد نياورده و حفظ نكرده مگر على بن ابى طالب عليه السلام و امامان پس از او.
نمایش منبع
فضيل بن يسار: از امام باقر عليه السلام پيرامون اين روايت پرسيدم كه : در قرآن آيه اى نيست مگر آن كه پيدايى دارد و پنهانى و حرفى در آن نيست مگر آن كه حدّى دارد و هر حدّى را آگاهى است. پرسيدم : مفهوم پيدا و پنهان چيست؟ امام عليه السلامفرمود: پيدا و پنهان آن همان تأويل آن است، چه رويدادهايى كه گذشته باشد چه آن چه هنوز تحقّق نيافته باشد.اين تأويل جريان دارد همچون جريان خورشيد و ماه، هر گاه چيزى از آن بيايد واقع گردد . خداوند متعال مى فرمايد: «وَما يَعْلَمُ تَأْويلَه اِلاَّ اللّه ُ وَالرّاسِخُونَ فِى الْعِلْمِ» [ ما آن را مى دانيم ].
نمایش منبع
ابو الصباح: به خدا سوگند، امام جعفر صادق عليه السلام به من فرمود: خداوند تنزيل و تأويل را به پيامبرش آموخت و پيامبر صلي الله عليه و آله آن را به على عليه السلامآموخت و او، به خدا سوگند، آن را به ما آموخت.
نمایش منبع
امام هادى عليه السلام ـ در زيارت صاحب الامر ـ : بار الها بر امامان راست رو و جلوداران هدايتگر و سروران معصوم و پرهيزگاران نيك كه جايگاه آرامش و وقار و گنجوران علم و پايان خرد و باليدن و گردانندگان بندگان و پايه هاى بلاد و رهنمايان راست رفتارى و خردمندان بزرگوار و عالمان شريعت تو كه تقواپيشه اند وچراغهاى تاريكى و سرچشمه هاى حكمت و صاحبان نعمت ونگاهدارنده هاى امّتها و همسنگهاى قرآن و آيات آن و معتمدان در تأويل وعهده داران آن وبازگوكنندگان وحى ورهنمودهاى آن مى باشند، درود فرست.
نمایش منبع
حدیث روز

امام کاظم علیه السلام:

دَعْـوَةُ الصّـائِـمِ تُسْتَجابُ عِنْدَ اِفْطارِهِ؛

دعـاى شخـص روزه‏ دار هنگام افطار مُستجاب مى‏ شود.

بحار الانوار: ج 93، ص 255، ح 33

چهل حدیث « روزه »

احادیث معصومین

حمایت از پایگاه
آمار پایگاه کتابخانه احادیث شیعه

تــعــداد كــتــابــهــا : 111

تــعــداد احــاديــث : 45456

تــعــداد تــصــاویــر : 685

تــعــداد حــدیــث روز : 3838