کتابخانه احادیث شیعه

كتاب امام على عليه السلام

امّ سلمه: پيامبر خدا صلي الله عليه و آله على را در خانه اش نشاند و دستور داد پوست گوسفندى بياورند و همه آن را تا پاچه هاى گوسفند نوشت.
نمایش منبع
امّ سلمه: پيامبر خدا صلي الله عليه و آله دستور داد پوستى بياورند و اين در حالى بود كه على بن ابى طالب عليه السلامنيز حضور داشت و پيامبر عليه السلام همچنان مى گفت و على مى نوشت تا شكم و پشت و پاچه هاى پوست پر از نوشته شد.
نمایش منبع
امام صادق عليه السلام : پيامبر خدا صلي الله عليه و آله على عليه السلام را فرا خواند و دستور داد دفترى بياورند و آن قدر بر على املا كرد كه شكم آن (پوست) پر شد.
نمایش منبع
امام حسن عليه السلام : علم در ميان ماست و ما اهل آنيم و همه آن به كمال نزد ماست و تا روز رستاخيز حتّى ديه خراشى تعلّق نخواهد گرفت مگر آن كه با املا پيامبر صلي الله عليه و آله و دست خط على عليه السلام نزد ما نوشته موجود است.
نمایش منبع
از امام حسن عليه السلام درباره نظر پدرش پيرامون مسأله «خيار» ـ [يعنى حقّ به هم زدن معامله] كه از مباحث خريد و فروش و معاملات است ـ پرسش شد. حضرت عليه السلامصندوقى را خواست و از ميان آن صحيفه زرد رنگى بيرون آورد كه نظر على عليه السلام در باره «خيار» در آن نوشته شده بود.
نمایش منبع
امام باقر عليه السلام : در كتاب على عليه السلام هر چه كه بدان نياز افتد حتى خراش و ديه آن و خراش ناشى از خارش، نوشته آمده است.
نمایش منبع
امام حسن عليه السلام : پيامبر صلي الله عليه و آله به على عليه السلام فرمود: آن چه را بر تو املا مى كنم، بنويس. على عرض كرد: يا رسول اللّه ! بيم دارى چيزى را فراموش كنم؟ پيامبر صلي الله عليه و آله فرمود: از فراموشى تو نمى ترسم، من به درگاه خداوند دعا كرده ام كه حافظه تو را قوى گرداند و از فراموشى بر كنارت دارد، ليكن براى شريك هاى خود بنويس. على عليه السلام عرض كرد: شريكان من چه كسانى هستند يا رسول اللّه ؟ فرمود: آن فرزندان تو كه امامند، به بركت وجود آنهاست كه بر امّت من باران مى بارد و در پرتو وجود آنها دعايشان مستجاب مى گردد و خداوند به سبب آنها بلا از امّت مى گرداند و به بركت وجود آنها از آسمان رحمت مى بارد و اين نخستين ايشان است و با دست به حسن بن على عليه السلاماشاره كرد، سپس به حسين اشاره كرد و فرمود: فرزندان او كه امامند.
نمایش منبع
عذافر الصيرفى: به همراه حكم بن عتيبه در خدمت امام باقر عليه السلامبوديم. حكم بن عتيبه از امام كه براى او جايگاه ارجمندى داشت سؤال مى كرد تا اين كه در يك مورد با هم اختلاف كردند. امام باقر عليه السلام فرمود: فرزندم! بر خيز و كتاب على عليه السلام را بياور. فرزند امام، كتاب خط كشى شده بزرگى را براى حضرت عليه السلامآورد. حضرت عليه السلام آن را گشود و بدان مى نگريست تا مسأله مورد نظر را از آن بيرون آورد. امام باقر عليه السلامفرمود: اين دست خط على عليه السلام و املاى رسول اللّه صلي الله عليه و آله است و به حَكَم رو كرد و فرمود: اى ابا محمّد! تو و سلمه و ابو المقدام به هر كجا كه برويد به خدا قسم نزد هيچ قومى علمى استوارتر از علم قومى كه جبرئيل بر آنها نازل مى شد نخواهيد يافت.
نمایش منبع
امام باقر عليه السلام : در كتاب على عليه السلام چنين ديده ايم كه پيامبر خدا صلي الله عليه و آله فرمود: هرگاه از پرداخت زكات خوددارى شود زمين از بيرون دادن بركاتش خوددارى كند.
نمایش منبع
محمّد بن مسلم: امام باقر عليه السلام كتاب «فرائض» را كه به املاى رسول خدا صلي الله عليه و آله و دست خط على عليه السلامبود براى من قرائت كرد، در آن آمده بود: سهم ارث در ميان خويشان، كاهش همگانى نمى يابد .
نمایش منبع
ابوالجارود به نقل از امام باقر عليه السلام: هنگامى كه به حسين بن على آن رسيد كه رسيد، دختربزرگش، فاطمه بنت الحسين را فرا خواند وبه او كتابى سر به مُهر و وصيّتى سرگشاده سپرد و على بن الحسين عليه السلامچنان درد شكمى داشت كه گمان مى كردند درخواهد گذشت. فاطمه، كتاب را به على بن الحسين عليه السلامسپرد.
[امام باقر فرمود:] اى زياد! حديث به خدا سوگند اين كتاب به ما منتقل شد. عرض كردم: قربانت گردم، در اين كتاب چه آمده است؟ فرمود: به خدا سوگند آن چه فرزندان آدم از هنگام آفرينش آدم تا پايان دنيا بدان نياز دارند، به خدا سوگند، حدود حتّى ديه خراش، در آن آمده است.
نمایش منبع
يعقوب بن ميثم تمّار، وابسته على بن الحسين عليه السلام: بر امام باقر عليه السلاموارد شدم و عرض كردم: قربانت گردم اى فرزند رسول اللّه ! در كتابهاى پدرم ديده ام كه على عليه السلام به پدرم ميثم فرموده است... از پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله شنيدم كه مى گفت: «همانا كسانى كه ايمان آورده اند و عمل شايسته كرده اند، ايشان بهترين مرد مانند» . سپس به من رو كرد و فرمود: به خدا سوگند، مقصود از ايشان، تو و شيعيان هستند اى على و وعده تو با آنها فردا بر سر حوض كوثر است. شما سپيدرويان دست و پا سفيد سرمه كشيده تا جدار خواهيد بود. ابو جعفر عليه السلامفرمود: اين عيناً در كتاب على عليه السلام آمده است.
نمایش منبع
امام صادق عليه السلام : نزد ما چيزى است كه ما با وجود آن ديگر نيازى به مردم نداريم و مردمند كه نيازمندِ مايند. نزد ما كتابى است كه پيامبر خدا صلي الله عليه و آله املا كرده و على عليه السلام با خط خود نوشته است. كتابى است كه هر حلال و حرامى در آن نگاشته آمده است.
نمایش منبع
امام صادق عليه السلام : پيامبر خدا صلي الله عليه و آله به على عليه السلام كتابى داد كه با دوازده مُهر، ممهور شده بود و فرمود: اوّلى را باز كن و بدان عمل كن و آن را به حسن بده تا دومى را باز كند و بدان عمل كند و آن را به حسين دهد تا سومى را باز كند و به آن چه در آن است عمل كند و همين طور يك يك به فرزندان حسين برسد.
نمایش منبع
صفحه اختصاصي حديث و آيات مُعَلَّى بنُ خُنَيسٍ : كُنتُ عِندَ أبي عَبدِ اللّه ِ عليه السلامإذ أقبَلَ مُحَمَّدُ بنُ عَبدِ اللّه ِ حديث فَسَلَّمَ ثُمَّ ذَهَبَ ، فَرَقَّ لَهُ أبو عَبدِ اللّه ِ عليه السلامودَمَعَت عَيناهُ ، فَقُلتُ لَهُ : لَقَد رَأَيتُكَ صَنَعتَ بِهِ ما لَم تَكُن تَصنَعُ ! قالَ : رَقَقتُ لَهُ لِأَ نَّهُ يُنسَبُ إلى أمرٍ لَيسَ لَهُ ، لَم أجِدهُ في كِتابِ عَلِيٍّ عليه السلام مِن خُلَفاءِ هذِهِ الاُمَّةِ ولا مِن مُلوكِها حديث .
معلّى بن خنيس: نزد امام صادق عليه السلام بودم كه محمّد بن عبداللّه آمد و سلام كرد و رفت. امام صادق عليه السلام دلش براى او سوخت و اشكش روان شد. عرض كردم: تو را مى بينم براى او، آن مى كنى كه پيشتر نمى كردى! فرمود: دلم براى او مى سوزد، زيرا به چيزى منسوب است كه براى او نيست. در كتاب على عليه السلام نام او را نه در شمار جانشينان اين امّت ديده ام و نه در جرگه حاكمان آن.
نمایش منبع
عبدالرحمن بن ابى عبداللّه : از امام صادق عليه السلام پيرامون حكم جنازه هاى زنان و مردانى پرسيدم كه در كنار هم نهاده اند. فرمود: در كتاب على عليه السلامآمده است كه جنازه مردان، مقدّم مى شود.
نمایش منبع
حدیث روز

امام صادق عليه ‏السلام:

أحَبُّ الأعمالِ إلى اللّه‏ِ عَزَّوجلَّ الصَّلاةُ، و هي آخِرُ وَصايا الأنبياءِ؛

محبوبترين كارها نزد خداوند عز و جل، نماز است و آن آخرين سفارش پيامبران مى‌‏باشد.

من لا يحضره الفقيه: 1/210/ 638

احادیث معصومین

حمایت از پایگاه
آمار پایگاه کتابخانه احادیث شیعه

تــعــداد كــتــابــهــا : 111

تــعــداد احــاديــث : 45456

تــعــداد تــصــاویــر : 685

تــعــداد حــدیــث روز : 3838