کتابخانه احادیث شیعه

مقدمه

قال الحكيم فى كتابه الكريم:
«هُوَ الاَْوَّلُ وَالاْخِرُ وَالظّاهِرُ وَالْباطِنُ
وَ هُوَ بِكُلِّ شَىْ ءٍ عَلِيمٌ»
حديث
پروردگار متعال مى فرمايد:
اوّل و آخر هستى و پيدا و پنهان وجود اوست
و او بـه هـمه چـيز جهـان داناست.


بشر خواستار ترقى و تكامل است، خداوند متعال نيز استعداد پيشرفت و حركت به سوى كمال را در نهاد او قرار داده است. فرهنگ غنى اسلام نيز به اين امر اهميت زيادى داده و انسان را براى رسيدن به قلّه ترقّى و تكامل تشويق و ترغيب كرده است، امام صادق عليه السلام فرمود «مَنِ اعْتَدلَ يَوْماهُ فَهُوَ مَغْبُونٌ...» كسى كه دو روزش با هم مساوى باشد باخته است.
انسان هر لحظه بايد در حال ترقى و تكامل باشد، اگر چنين نبود و روز بعد او با روز قبلش يكسان بود زيان كرده است.
فرهنگ انسان ساز اسلام با اين بيان، به انسان مى آموزد كه انسان در ابعاد مختلف بايد روز بروز فعالتر شده و استعدادهاى درونى خويش را شكوفا نموده، به فعليّت برساند.
و از آنجا كه تشويق و ترغيب در زندگى انسان نقش سازنده و اساسى دارد، مقايسه اعمال و اشخاص در گفتار پيشوايان مكرّر به چشم مى خورد.
در رواياتى كه از معصومين: رسيده به بهترين ها، برترين ها، كامل ترين ها، زيباترين ها و نخستين ها و... برمى خوريم در قرآن نيز بدين نكته ها اشاره شده است. در اين دفتر برآنيم كه جهت بهره گيرى بيشتر از فرهنگ جاودانه عترت عليه السلام، احاديثى را ـ در ادامه سرى چهل حديثها ـ در اين زمينه به خواهران و برادران بويژه جوانان و نوجوانان عزيز تقديم داريم. چهل حديث نخستين ها با اين انديشه و آرزو تهيه و تنظيم گرديده كه ملت ما بخصوص جوانان عزيز، پيشاهنگان پاسدارى از ارزشها را بشناسند و در پيمودن راه تكامل و ترقّى پيشقدم شوند و مدال قهرمانى را در صحنه انسان بودن و انسان زيستن به خود اختصاص داده، مايه افتخار كشور و ملت بزرگ اسلامى گردند.

محمود شريفى
بيست و دوّم ارديبهشت ماه 1385
نمایش منبع


حدیث روز

امام صادق عليه ‏السلام:

أحَبُّ الأعمالِ إلى اللّه‏ِ عَزَّوجلَّ الصَّلاةُ، و هي آخِرُ وَصايا الأنبياءِ؛

محبوبترين كارها نزد خداوند عز و جل، نماز است و آن آخرين سفارش پيامبران مى‌‏باشد.

من لا يحضره الفقيه: 1/210/ 638

احادیث معصومین

حمایت از پایگاه
آمار پایگاه کتابخانه احادیث شیعه

تــعــداد كــتــابــهــا : 111

تــعــداد احــاديــث : 45456

تــعــداد تــصــاویــر : 685

تــعــداد حــدیــث روز : 3838