کتابخانه احادیث شیعه

چهل حديث « جوان و نوجوان »

پيشگفتار

صفحه اختصاصي حديث و آيات 0
جوانى بهار عمر، جوانان جان جامعه، نوجوانان جوانه هاى سبز حيات، و نمونه هاى ناب تلاش و نشاط شمرده مى شوند.
اگر وقت طلاست، اوقات جوانى كيمياست و اگر عمر، روزى بيش نيست جوانى صبح سبز و پگاه پاك آن روز است. جوانان امروز، رهبران فردا و آيينه آينده ها مى باشند و اگر بخواهيم آينده هر جامعه اى را ارزيابى و پيش بينى كنيم، بايد جوانان و نوجوانان آن جامعه را در نظر داشته و فردا را با فكرو فرهنگ آنها بسنجيم و در رابطه با هر فرد هم، قضيّه از همين قرار است زيرا كه «سالى كه نكوست از بهارش پيداست».
اكنون كه استكبار جهانى، بيشتر از هميشه و بدتر از گذشته هر روز توطئه اى تازه و هر ساعت دسيسه اى ديگر مى چيند تا با شكار كردن جوانان جوامع بيدار، مخصوصا جوانانِ جامعه اسلامى كه بحق جوانمردان تاريخ معاصر محسوب مى شوند، آينه آينده را پيشاپيش شكسته و فرهنگ فردا را مرده و جامعه شيعى را كه مردستانى است شگفت آور، به گورستانى ساكن و ساكت بدل كند، مسؤوليت همه بيدار دلان و دور انديشان، بويژه جان (جوانان ونوجوانان) پيش از همه و بيش از همگان است. اگر امروز دير بجنبيم. فردا خيلى دير خواهد بود و جبرانش محال هم نباشد بسيار جان فرسا و كمر شكن خواهد شد.
علاج واقعه قبل از وقوع بايد كرد
بلا نديده دعا را شروع بايد كرد ما در اين دفتر برآنيم تا مسأله حساسّ و حياتى فوق را از زبان نور ناب و بيان بلاغت، از سخنان حضرت محمّد صلي الله عليه و آله وسلمو خاندان پاك او ترجمه كرده و بهاران حيات (نوجوانان و جوانان)را از كلام ملكوتى پيامبر اسلام و ديگر پيشوايان پاك بشنويم و چه راهى بهتر و كدام مسيرى مطمئن تر از اين مى تواند باشد؟ تنها برگزيدگان خدا وامامان معصوم اند كه نور ناب و خير خالص شمرده مى شوند. و حرفشان از هر نظر حرف حساب و بيانشان نور ناب مى باشد.
بارى در اين جزوه چهل حديث از سخنان سراسر صداقت و صميميّت برگزيدگان خدا را برگزيديم، بدان اميد كه توانسته باشيم از پيروان پاك آن پيشوايان الهى بوده، در مسير كمال قدم برداريم.

من اللّه التوفيق و عليه التكلان
محمّد صحتى سردرودى
نمایش منبع

فرشـته جـوانـان

رسول خدا صلي الله عليه و آله فرمود: خدا را فرشته اى است كه هر شب از عرش فرود آيد و ندا در دهد: اى بيست ساله ها! جدّ و جهد كنيد و تلاش بورزيد!
نمایش منبع

دل جوان نازك و حساس است

رسول خدا صلي الله عليه و آله فرمود: سفارش مى كنم شما را كه با جوانان بخوبى و نيكى رفتار كنيد، چرا كه آنان نازك دل ترند، خداوند مرا به پيامبرى برانگيخت، اين جوانان بودند كه به من گرويدند و يارى ام كردند؛ اما بزرگسالان به مخالفت با من برخاستند.
نمایش منبع

پاداش 72 صـدّيـق

رسول اكرم صلي الله عليه و آله فرمود: اى اباذر! هيچ جوانى بخاطر خدا از دنيا و سرگرميهاى آن رونگرداند و جوانى خويش را در طاعت خدا پير نكند، مگر اين كه خداوند پاداش 72 صدّيق را به او عطا فرمايد. (صدّيق: بسيار راستگو و كسى كه سخن خود را با كردارش تصديق كند.)
نمایش منبع

نزد خدا از همه محبوب‏تر…

حضرت رسول صلي الله عليه و آله فرمود: هيـچ چـيزى پيش خـدا محـبوب تر و دوست داشتنى تر از جوان توبه كار نيست.
نمایش منبع

جـــوان و ازداوج

رسول اكرم صلي الله عليه و آله فرمود: هيچ جوانى در ابتداى جوانى ازدواج نمى كند، مگر اينكه با اين كار نيك خود، ناله ابليس را در آورد، چنانچه فرياد كشد: واى بر من، واى بر من! اين جوان دو سوّم دين خود را از گزند من در امان داشت و خود را بيمه كرد. بعد پيامبر صلي الله عليه و آله اضافه كرده مى فرمايد: پس لازم است در ثلث باقى مانده، خويشتن دار باشد و پارسا.
نمایش منبع

مثـل پيـامبـران

رسول اكرم صلي الله عليه و آله مى فرمايد: برترى جوانى كه در جوانى خدا را عبادت مى كند بر پيرى كه پس از پير شدن به عبادت مى پردازد، مانند برترى پيامبران الهى نسبت به ديگران است.
در جوانى پاك بودن شيوه پيغمبرى است
ورنه هر گبرى به پيرى مى شود پرهيزكار
نمایش منبع

نمـاز و نجات جوانان

روايت شده: جوانى از انصار نماز جماعت را با پيامبر خدا صلي الله عليه و آله مى خواند و كارهاى زشت را نيز مرتكب مى شد. به حضرت رسول صلي الله عليه و آله خبر دادند. حضرت فرمود: بالاخره نمازش روزى او را نجات داده و از كارهاى زشت بازش مى دارد. پس مدتى نگذشت كه آن جوان توبه كرد.
نمایش منبع

فرصتـهاى گرانبها

رسول خدا صلي الله عليه و آله فرمود: به سوى چهار چيز، پيش از چهار چيز، بشتاب و آنها را از دست مده:
1 ـ جوانى خويش را پيش از پيرى.
2 ـ صحت و عافيت خود را پيش از آن كه به بيمارى گرفتار آيى.
3 ـ امكانات و دارايى خويش را قبل از آن كه فقير و نادار شوى.
4 ـ زندگانى و حيات خود را پيش از مرگ.
نمایش منبع

نوجـوان نمـونه

حضرت رسول اكرم صلي الله عليه و آله مى فرمايد: دوست داشتنى ترين مخلوقات پيش خداوند متعال نوجوانى است زيبارو، كه جوانى و جمال خويش را، براى خدا و در طاعت خدا قرار دهد. خداوند به چنين نوجوانى بر فرشتگان مى بالد ومى فرمايد: حقا كه اين نوجوان بنده من است.
نمایش منبع

آموزش در جـوانى

رسول خدا صلي الله عليه و آله فرمود: هر كس در جـوانى به دانش انـدوزى بـپردازد، مثـل اين است كه در سنگ چـيزى نوشـته شود (ديگر فراموش نمى كند) و كـسى كـه در بــزرگى (پـيرى) دانـش آمـوزد، مثل اين اسـت كه در روى آب چـيزى نوشـته شود. (زود از بين رفته و فراموش مى شود).
نمایش منبع

جـوانان و حُسن خلق

رسول خدا صلي الله عليه و آله فرمود: جوان كريم و خوش خلق، پيش خداوند سبحان محبوب تر است از پير عابدى كه بخيل و بداخلاق باشد.
نمایش منبع

اهمـيت جـوانى

رسول خدا صلي الله عليه و آله فرمود: روز قيامت هيچ كس قدم از قدم بر نمى دارد مگر اينكه درباره چهار چيز از او پرسيده شود:
1 ـ از عمرش كه در چه راهى گذراند.
2 ـ از جوانى اش كه چگونه و در چه راهى سپرى كرد.
3 ـ از مال و ثروتش كه از كجا به دست آورد و در چه راهى مصرف كرد. 4 ـ و از محبت ما خاندان.
نمایش منبع

جـوان خـداپسند

پيامبر اسلام صلي الله عليه و آله فرمود: خـداوند جـوانى را دوسـت مى دارد كـه جوانى خود را در طاعت خدا به سر كند.
نمایش منبع

وقــار و متـانت

پيامبر خدا صلي الله عليه و آله فرمود: بهترين جوانان شما آنانند كه رفتارشان مثل رفتار پيرمردان، پخته و سنجيده باشد و بدترين پيران، كسانى اند كه چون جوانان شما رفتار كنند.
نمایش منبع

هر چه كنى به خود كنى

حضرت محمد صلي الله عليه و آله فرمود: هيچ جوانى پيرى را به خاطر پيرى او احترام نمى كند مگر اين كه خدا كسى را از پيش آماده مى كند تا آن جوان را هنگام پيرى گرامى دارد و احترام كند.
نمایش منبع

ديـوانه كيست؟

رسول خدا صلي الله عليه و آله در ميان يارانش بود كه مردى از پيش او گذشت. بعضى گفتند: ديوانه است. پيامبر صلي الله عليه و آله فرمود: بلكه او مريض و بيمار است، ديوانه آن مرد و زنى است كه جوانى خويش را در غير فرمانبردارى خدا هدر داده باشند.
نمایش منبع

يك اصـل تربيـتى

پيامبر اسلام صلي الله عليه و آله مى فرمايد: فرزند در هفت سال اوّل، سيد و سرور است، در هفت سال دوّم مطيع و فرمانبردار، و در هفت سال سوّم وزير و مشاور است.
نمایش منبع

برخورد با مشكلات در خردسالى

پيامبر اسلام صلي الله عليه و آله فرمود: خوب است كه طفل در خردسالى و نوجوانى باسختى و مشكلات اجتناب ناپذيرِ حيات كه غرامت زندگى است روبرو شود، تا در جوانى و بزرگسالى، خويشتن دار و صبور باشد.
نمایش منبع

جـوانى و عـافيت

على عليه السلام مى فرمايد: دو چيز است كه تنها كسى كه آن دو را از دست داده، قدر و قيمتش را مى داند:
1 ـ جــوانى
2 ـ سـلامتى
نمایش منبع

آداب ورسوم و فرزندان

اميرالمؤمنين على عليه السلام فرمود: آداب و رسوم خويش را به فرزندانتان تحميل نكنيد، زيرا آنان براى زمانى، غير از زمان شما آفريده شده اند.
نمایش منبع

جوانان را با دانش بار بياوريد

على عليه السلام فرمود: كودكانتان را چيزى بياموزيد كه برايشان سودمند باشد، پيش از آنكه مرجئه (يكى از گروههاى منحرف) افكار خود را بر آن القاء كنند.
نمایش منبع

نوجوانان و انتخاب رشته

حضرت على عليه السلامفرمود: سزاوارترين علوم و دانشها كه نوجوانان بايد فراگيرند، چيزهايى است كه وقتى بزرگ و مرد شدند به آنها نياز خواهند داشت. (نوجوانان بايد دورانديش باشند تا بتوانند فرداها را نيز بخوبى ببينند).
نمایش منبع

نوجـوان و صافى دل

اميرالمؤمنين عليه السلام فرمود: دل نوجوان به زمين آماده و پاكى مى ماند، كـه هـر بـذرى را در آن بپـاشـند، هـمان را قـبول خـواهـد كرد.
نمایش منبع

وصيّـت به جـوانان

على عليه السلام فرمود: اى گـروه جــوانـان! آبرو و شرف خويش را با ادب و دين خـود را با دانش حفظ كنـيد.
نمایش منبع

شش چيز زيبا و زيباتر

حضرت اميرالمؤمنين عليه السلام مى فرمايد: شش چيز نيكوست، ولى از شش كس نيكوتر است:
1 - عدل و داد نيكوست، ولى از زمامداران و اميران نيكوتر است.
2 ـ صبر و بردبارى نيكوست، امّا از فقرا نيكوتر است.
3 ـ پارسايى و تقوا نيكوست، امّا از علما و دانشمندان نيكوتر است.
4 ـ سخاوت و بخشش نيكوست، ولى از ثروتمندان نيكوتر است.
5 ـ توبه و به سوى خدا برگشتن نيكو و زيباست، امّا از جوانان زيباتر است.
6 ـ حيا وعفت، نيكوست، ولى از زنان نيكوتر است.
نمایش منبع

جوانى چه‏قدر به پيرى نزديك است!

على عليه السلام فرمود: چه قدر نزديك است دنيا به رفتن
و چه قدر نزديك است پيرى به جوانى
و چه قدر نزديك است شـكّ به بدگـمانى.
نمایش منبع

سرمسـت جــوانى

حضرت اميرالمؤمنين عليه السلام فرمود: مستى چهار قسم است:
1 ـ مستى جـوانى
2 ـ مستى ثــروت
3 ـ مستى خـواب
4 ـ مستى رياست.
نمایش منبع

قـرآن و جــوانى

امام صادق عليه السلام مى فرمايد: جوان مؤمنى كه به قرآئت قرآن مى پردازد، قــرآن با گوشت و خـونش در مى آمـيزد.
نمایش منبع

جـوانان و دين شناسى

امام صادق عليه السلام فرمود: اگر جوانى از جوانان شيعه را نزد من آورند كـه ديــن را نـمى شـناسـد، او را تأديب و تنبيه خواهم كرد.
نمایش منبع

نوجـوانان را دريابيد!

امام صادق عليه السلام به شيعيان توصيه مى كند: نوجوانان را دريابيد و به آنان حديث و دين بيامـوزيد، پيش از آن كه مرجـئه (گروهى منحرف) بـر شما پيشدستى كرده و جوانان را بربايند.
نمایش منبع

نوجوانان و دلهاى حق‏پذير

امام صادق عليه السلام فرمود: نـوجـوانـان را دريـاب، نوجـوانان زودتر به كارهاى خير روى مى آورنـد.
نمایش منبع

جوانان و جهالت؛ هرگز!

امام صادق عليه السلام مى فرمايد: دوست ندارم يكى از شما جوانان را ببينم مگر در دو حال: يا در حال دانشمندى و دانش پرورى و يا در حال يادگيرى و دانش اندوزى. اگر جوان چنين نكند كوتاهى كرده و جوانى خويش را تباه ساخته و اگر بهاران عمر خويش را تباه كند، به خطا رفته و چنين جوانى در دوزخ خواهد بود، قسم به خدايى كه محمد صلي الله عليه و آلهرا به حق مبعوث كرده است.
نمایش منبع

جـــوان و ادب

امام صادق عليه السلام از پدارن خود نقل مى كند كه: روزى دو نفر كه يكى پير و ديگرى جوان بود، خدمت رسول اكرم صلي الله عليه و آله مُشرّف شدند، جوان قبل از پيرمرد شروع به سخن كرد. حضرت رسول صلي الله عليه و آله فرمود: بزرگ، بزرگ.
نمایش منبع

جـوانمــرد كيست؟

سليمان بن جعفر هُذَلىحديث مى گويد: امام صادق عليه السلام به من فرمود: اى سليمان! فتى و جوانمرد كيست؟ عرض كردم قربانت گردم! جوانمرد پيش ما همان جوان است. حضرت فرمود: مگر نمى دانى كه اصحاب كهف همه بزرگسال بودند، ولى با اين حال، خداوند در قرآن آنها را به سبب ايمان و باور استوارشان «جوانمرد» ناميده است. اى سليمان! هركس كه به خدا ايمان آورده و خويشتن دار باشد، او «جوانمرد» است.
نمایش منبع

وفــا به عـهد

از امام صادق عليه السلام روايت شده: كه حضرت رسول صلي الله عليه و آلهفرمود: به نوجوانان مهر بورزيد و رحم كنيد و هرگاه به آنها نسبت به چيزى وعده اى داديد، به عهد خود وفا كنيد، چرا كه آنها چنان مى پندارند كه شما روزى رسان آنهاييد.
نمایش منبع

جـوانان و الگويابى

امام حسن مجتبى عليه السلام فرمود: اى گروه جوانان! خود را براى خدا نگهداريد و خويشتن دار باشيد و گردِ رؤسا(ى حكومت جائرمعاويه) نگرديد، تا اينكه از جايگاهشان سقوط كنند.
نمایش منبع

سـرمـايه جــوانى

امام موسى بن جعفر عليه السلام از پدران خويش، از حضرت على عليه السلام نقل مى كند كه: در تفسير آيه «لاتَنْسَ نَصيبَكَ مِنَ الدُّنْيا...»، فرمودند: يعـنى پنـج چيز را فرامـوش مكن و بيـهوده از دست مــده:
1 ـ صحت و سلامتى
2 ـ نيرو و توانايى
3 ـ فراغت و فرصت
4 ـ جــوانـى
5 ـ نشاط و سر زنده بودن را
تا بوسيله آنها آخرت را به دست آورى.
نمایش منبع

حـديث حـيات

امام رضا عليهم السلام مى فرمايد: نوجوانانى چند به حضرت يحيى عليه السلام (كه درآن زمان نوجوانى بيش نبود) گفتند: تو نيز بيا برويم بازى كنيم. حضرت يحيى عليه السلام فرمود: ما براى بازى آفريده نشده ايم!.
عمر من و تو بدين درازى
كوتاه كنم كه نيست بازى
نمایش منبع

روايـت نــور

رسول خدا صلي الله عليه و آله فرمود: حقّـا كـه حـسن و حسـين عليهماالسلام سرور و سيّد جوانان اهل بهشت اند.
نمایش منبع
حدیث روز

امام کاظم علیه السلام:

دَعْـوَةُ الصّـائِـمِ تُسْتَجابُ عِنْدَ اِفْطارِهِ؛

دعـاى شخـص روزه‏ دار هنگام افطار مُستجاب مى‏ شود.

بحار الانوار: ج 93، ص 255، ح 33

چهل حدیث « روزه »

احادیث معصومین

حمایت از پایگاه
آمار پایگاه کتابخانه احادیث شیعه

تــعــداد كــتــابــهــا : 111

تــعــداد احــاديــث : 45456

تــعــداد تــصــاویــر : 685

تــعــداد حــدیــث روز : 3838