کتابخانه احادیث شیعه

چهل حديث « امر به معروف و نهی از منکر »

مقـدمـه

صفحه اختصاصي حديث و آيات 0
امر به معروف و نهى از منكر برجسته ترين، بارزترين و گرامى ترين واجب در بين واجبها مى باشد هدف تمام انبياء و اولياء اصلاح جامعه بشرى بوده است و مؤثرترين ابزار براى رسيدن به اين هدف بزرگ امر به معروف و نهى از منكر است.
قرآن كريم به كرّات به اهميت اين فريضه اشاره نموده و آمرين به معروف و نهى كنندگان از منكر را از صالحين، رستگاران و بهترين امّت مى داند.
در روايات امر به معروف و نهى از منكر سبب امنيت، آبادانى، حلال شدن درآمدها، برپائى واجبات و اصلاح امور دين و دنيا معرفى شده است.
بيان رسا و تعبير زيباى امير سخن اميرالمؤمنين عليه السلاماين است كه: «تمام كارهاى نيك حتى جهاد در راه خدا در برابر به معروف و نهى از منكر همانند رطوبت دهان (قطره اى) است در برابر دريا»
امر به معروف و نهى از منكر شيوه انبياء و اولياء است و كسى راه آنان را مى پيمايد كه امر به معروف و نهى از منكر كند. مضمون بعضى از روايات اين است كه: كسانيكه با امر به معروف بدنبال رشد جامعه و توسعه ايمان و كار نيك مى باشند و با نهى از منكر بينى فاسقان را به خاك ماليده و از سقوط جامعه جلوگيرى مى كنند خليفه و جانشين خدا و پيامبر در زمين هستند و اهداف الهى بوسيله آنها در جامعه تحقق پيدا مى كند.
آرى خداوند راضى نيست كه در زمين معصيت شود و اولياى او ساكت بمانند.
افراد ساكتى كه در برابر خلافكار هيچ گونه عكس العملى نشان نمى دهند مردگانى هستند زنده نما.
و بايد توجه داشت كه اگر مردم در برابر منكرات سكوت كنند قهر خداوند همه را فرا خواهد گرفت زيرا منكر مثل آتشى است كه اگر با نهى خاموش نشود همه چيز را مى سوزاند.
در مواعظه عيسى عليه السلام آمده است كه: اگر برادرت را ديدى كه گناه مى كند و او را نهى نكردى مطمئن نباش كه در گناه او شريك نشده اى.
و كوتاه سخن اينكه امر به معروف و نهى از منكر نشانه غيرت دينى و احساس مسؤليت است، باشد كه با توفيقات الهى كه به اين مهم بپردازيم تا از اين رهگذر هـم بر ايمان خويش بيفزائيم و هم در اصلاح جامعه سهيم باشيم.

محمّد رضائى
رجب المرجب 1421
نمایش منبع

بخش اول

اهميت امر به معروف و نهى ازمنكر

جانشين خدا و رسول

رسول خدا صلي الله عليه و آله فرمودند: كسى كه امر به معروف و نهى از منكر كند جانشين خدا و پيامبر در روى زمين است.
نمایش منبع

بـرتـر از جـهاد

على عليه السلام فرمودند: تمام كارهاى نيك و حتى جهاد در راه خدا در برابر امر به معروف و نهى از منكر چون آب دهان است در برابر درياى پهناور.
نمایش منبع

بهـترين كار مــردم

على عليه السلام فرمودند: بهترين كار مردم امر به معروف مى باشد.
نمایش منبع

بهـترين مــردم

مردى خدمت پيامبراكرم صلي الله عليه و آلهآمد: در حالى كه حضرت بر فراز منبر بود ـ آمد و پرسيد مَنْ خَيرُالنّاسِ بهترين مردم كيست؟ پيامبر صلي الله عليه و آله فرمودند: آن كس كه از همه بيشتر امر به معروف و نهى از منـكر كند و آن كس كه از همه پرهيزگارتر باشد.
نمایش منبع

هم رتبـه شهـيدان

رسول خدا صلي الله عليه و آله فرمودند: گروهى هستند كه نه پيامبرند و نه شهيد ولى مردم به مقامى كه خداوند به خاطر امر به معروف و نهى از منكر به آنان عطا فرموده غبطه مى خورند.
نمایش منبع

پـايه واجـبات

امام باقر عليه السلام فرمودند: امر به معروف و نهى از منكر دو واجب بزرگ الهى مى باشند كه ساير واجبات با آنها بر پا مى مانند و بوسيله اين دو راهها امن و كسب و كار مردم حـلال مى شود. با اين دو واجب است كه داد ستمديدگان ستانده مى شود و زمين آباد مى گردد.
نمایش منبع

اقسـام جـهاد

رسول اكرم صلي الله عليه و آله فرمودند: جهاد بر چهار قسم است: 1 ـ امر به معروف 2 ـ نهى از منكر 3 ـ راستى در هنگامه شكيبائى 4 ـ دورى از گناهكار.
نمایش منبع

غـيرت مـؤمـن

امام صادق عليه السلام فرمودند: در غيرتمندبودن مؤمن همين بس كه هرگاه كار زشت و ناپسندى مشاهده كرد خداى متعال از نيّتش در مورد ناخوش داشتن آن منكر آگاه باشد.
نمایش منبع

ايـن چـنين بـاش

على عليه السلام فرمودند: به كار نيك امر كن و از منكر (كار زشت) بازدار، و با كسى كـه از تو بريـده پيـوند كن، و به كسى كه تو را محروم كرده عطا كن.
نمایش منبع

سفارش حضرت امير عليه‏السلام

على عليه السلام در وصيّت به فرزند بزرگوارشان امام حسن عليه السلامفرمودند: تـو را بـه تقــواى الهى... وامر به معروف و نهى از منكر سفارش مى كنم.
نمایش منبع

بخش دوم

شيوه و مراتب امر به معروف و نهى از منكر

سـخن زيــبا

امام على عليه السلام فرمودند: آدم بدكار را به وسيله كارِنيك خود اصـلاح كن، وباسخن زيبايت ديگران را به كارخير رهنمون باش.
نمایش منبع

سفارش رسول اكرم صلى‏الله‏عليه‏و‏آله

على عليه السلام فرمودند: رسـول خـدا صلي الله عليه و آله به ما امـر فرمـودند كـه با گنهكاران با چهره اى درهم كشيده برخورد كنيم.
نمایش منبع

اوصاف آمر به معروف

امام صادق عليه السلام فرمودند: كسى مى توانـد امر به معروف و نهى از منكر كند كه داراى سه صفت باشد: 1 ـ به آنچه امر مى كند عمل كند و از آنچه نهى مى كند اجتناب نمايد. 2 ـ در امر كردن و نهى نمودن ميانه روى را پيشه خود كند. 3 ـ از روى دلسوزى و مهربـانى و با مـدارا امـر و نهى كند.
نمایش منبع

اوصـاف منـافقـين

امام سجاد عليه السلام فرمودند: منافق از كار زشت نهى مى كند، امـا خـود از آن اجتناب نمى كند و به كار خوب سفارش مى كند، اما خـود انجـام نمى دهـد.
نمایش منبع

آمرى كه ملعون است

حضرت على عليه السلام مى فرمودند: كسانى كه مردم را به كارهاى نيك امر مى كنند و خود آن را انجام نمى دهند و كسانى كه مردم را از كارهاى زشت باز مى دارند اما خود مرتكب آن مى شوند مورد لعن و نفرين الهى هستند.
نمایش منبع

انسـان وارونـه

حضرت على عليه السلام فرمودند: كسى كه قلباً موافق كار نيك نباشد و از كار بد منضجر نباشد انسان وارونه اى است كه بجاى آنكه عقل بر او حاكم باشد هوى وهوس بر او حاكم است.
نمایش منبع

پذيراى معروف باشيد

على عليه السلام فرمودند: پذيراى معـروف باشيد و به آن نـيز دسـتور بدهيد و بپذيريد نهى از منكر را و خود نيز از آن نهى كنيد.
نمایش منبع

انـكار قـلبى

على عليه السلام فرمودند: هرگاه يكى از شما كارزشت و ناپسندى را مشاهده كرد وتوان آنكه با دست و زبان از آن جلوگيرى كند ندارد اما با دل خود آن را انكار كند و خداوند از نيّت صادقانه او آگاه باشد، آن كار ناپسند را به حقيقت انكار كرده است.
نمایش منبع

بهترين نيكى به مادر

شخصى نزد پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله آمد و گفت مادرم مرتكب گناه مى شود. رسول خدا صلي الله عليه و آله فرمودند: او را ببند كه بهترين نيـكى در حـق او منـع او از گـنـاه اسـت.
نمایش منبع

اوّل ترك بعد نهى

اميرالمؤمنين على عليه السلام فرمودند: ... ديگران را از منكر باز داريد و خود نيز از آن دورى كنيد زيرا شما مأمور شده ايد كه اوّل خودتان منكر را ترك كنيد بعد نهى از منكر نمائيد.
نمایش منبع

بخش سوم

نتيجه و ثمرات امر به معروف و نهى از منكر

راهنـمائى به نيكى

رسول خدا صلي الله عليه و آله فرمودند: كسى كه ديگران را به كار نيك راهنمائى كند گـويـا خـود آن را انـجـام داده اسـت.
نمایش منبع

ثمره امر به معروف

على عليه السلام فرمودند: امر به معروف كن تا از اهل معروف شوى.
نمایش منبع

راهنـمائى به خير

رسول خدا صلي الله عليه و آله فرمودند: هركس ديگرى را به كار نيكى امر كند يا او را از كار زشتى باز دارد يا اينكه او را به خيرى راهنمائى نمايد و يا اشاره به امر خيرى داشته باشد در آن كارنيك شريك خواهد بود.
نمایش منبع

سلامت دنيا و آخرت

على عليه السلام فرمودند: كسى كه سـه چيز در او باشد، دنيـا و آخرتش سـالم مى مـاند: 1. امر به معروف كند و خود نيز پذيراى آن باشد. 2. نهى از منكر كند وخود نيز پذيرا باشد. 3. حدود الهى را نگهدارى كند
نمایش منبع

پشتيبانى از مؤمنان

على عليه السلام فرمودند: كسى كه امـر به معـروف كـند پشتِ مؤمنان را محكم كرده است.
نمایش منبع

عــزّت الـهى

امام باقر عليه السلام فرمودند: امر به معـروف و نهى از منـكر، دو خصلت از خصلتهاى خداوند مى باشد، هركس آن دو را يارى كند، خداوند او را عزيز و آقا گرداند و هر كس آن دو را خوار نمايد، خداوند او را خوار و ذليل گرداند.
نمایش منبع

اتمـام امــور

بهـترين انفـاق

رسول خدا صلي الله عليه و آله فرمودند: قسـم به خــدا كـه هيچ انفاقى بهتر از امر به معروف نيست.
نمایش منبع

خوار كردن فاسـقان

على عليه السلام فرمود: كسى كـه نـهى از منـكر كـند بينى فاسقان و گنهكاران را به خاك ماليده است (و آنها را خوار و خفيف گردانده است)
نمایش منبع

نجـات يافتـگان

امام صادق عليه السلام در مورد نجات يافتگان در اين آيه شريفه مى فرمايند: آنها كسانى بودند كه از كارهاى نيك پيروى مى كردند و مردم را نيز به آن امر مى نمودند.
نمایش منبع

بخش چهارم

عاقبت ترك امر به معروف و نهى از منكر

اعلان جنگ با خدا

امام رضا عليه السلام فرمود: رسول خدا صلي الله عليه و آله همواره مى فرمودند: هرگاه امّت من از انجام امر به معروف و نهى از منكر سرپيچى كنند و آن را به يكديگر واگذار نمايند، گويا با خـداوند اعـلان جنگ داده اند.
نمایش منبع

مـؤمن بى ديـن

رسول خدا صلي الله عليه و آله فرمودند: خداوند مورد غضب خود قرار مى دهد مؤمن ضعيفى را كه دين نـدارد. سؤال شد مقصود چه كسى مى باشد فرمودند: كسى كه نهى از منكر نكند.
نمایش منبع

فراگير شدن عذاب الهى

رسول خدا صلي الله عليه و آله فرمودند: امر به معروف كنيد و از كارهاى زشـت نهى كنيد وگرنه عـذاب خدا همه شـما را فراخواهد گرفت.
نمایش منبع

راضى به ظلم ظالم است

على عليه السلام فرمودند: كسى كه ظلم مى كند و كسى كه راضى به ظلم كردن باشد و كسى كه كمك به ظالم مى كند هر سه شركاء ظلم محسوب مى شوند.
نمایش منبع

مردگان زنـده‏نمـا

على عليه السلام فرمودند: گروهى از مردم مبارزه با منكر را با دل و زبان و دست ترك مى كنند (در برابر خلافكار هيچ گونه عكس العملى نشان نمى دهند) پس اينها در حقيقت مردگانى زنده نما هستند.
نمایش منبع

مـؤمـن ضعـيف

رسول خدا صلي الله عليه و آله فرمودند: كسى كه نهى از منكر نكند مورد غضب خداوند قرار مى گيرد و ايمانش ضعيف است و از عقل بهره اى نـدارد.
نمایش منبع

بركت از ميان مى‏رود

پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله فرمودند: همواره امت من در خير و خوبى بسر خواهند برد مادامى كه امر به معروف و نهى از منكر نموده و در كارهاى نيك همكارى داشته باشند و اگر اين امور را ترك كنند بركت از ميان آنان خواهد رفت.
نمایش منبع

دشمنى بـا خـدا

امام صادق عليه السلام فرمودند: كسى كـه توانـائى نـهى از منـكر را داشـته باشـد و نهى از منـكر نكـند، دوست دارد كه خـداوند اطـاعت نشـود، و كسى كه نافرمانى خـدا را دوست داشته باشد، آشكارا بـا خـداوند دشمنى كرده است.
نمایش منبع

مـردم نـاپسـند

رسول خدا صلي الله عليه و آله فرمودند: بد مـردمى هســتـند كسـانى كـه امر به معروف ونهى از منكر نمى كنند.
نمایش منبع

دعا مستجاب نمى‏شود

على عليه السلام فرمودند: امر به معروف و نهى از منكر را ترك نكنيد زيرا در اين صورت افراد نادرست برشما مسلط مى گردند آنگاه دعا مى كنيد و دعايتان مستجاب نمى شود.
نمایش منبع
حدیث روز

رسول خدا صلی الله علیه و آله:

اَلْبُـكاءُ مِنْ خَشْيَةِ اللّهِ نَجاةٌ مِنَ النّارِ؛

گريه از ترس خدا، مايه نجات از دوزخ است.

جامع الاحادیث ، ص64

چهل حدیث « روزه »

احادیث معصومین

حمایت از پایگاه
آمار پایگاه کتابخانه احادیث شیعه

تــعــداد كــتــابــهــا : 111

تــعــداد احــاديــث : 45456

تــعــداد تــصــاویــر : 685

تــعــداد حــدیــث روز : 3838