کتابخانه احادیث شیعه

نصيحت پذيرى

خزانة الخيال:لقمان به پسرش گفت: «اى پسرم! نصيحت را بپذير ؛ هر چند بر تو گران آيد . واى بر كسى كه بشنود ، ولى شنيده اش به او سودى نرساند! واى بر كسى كه بداند ، ولى [دانشش] به او سودى نرساند! واى بر كسى كه [حقيقت] برايش روشن شود ، ولى گم راهى را بر هدايت ترجيح دهد!
و خوشا به حال كسى كه از دانشش سود برَد و [هر] سخنى را بشنود ، ولى از نيكويش پيروى كند!» .
نمایش منبع
إحياء علوم الدين:در سفارش لقمان به پسرش است: «اى پسرم! عمل ، بدون يقين مقدور نيست و شخص جز به اندازه يقينش عمل نمى كند و اهل عمل ، كوتاهى نمى كند، مگر يقينش ناقص باشد» .
نمایش منبع
الاختصاص ـ به نقل از اَوزاعى ، درباره آنچه لقمان عليه السلام به پسرش گفت ـ : اى پسرم! با مردم پند بگير ، پيش از آن كه مردم با تو پند بگيرند .
نمایش منبع
الاختصاص ـ به نقل از اَوزاعى ، درباره آنچه لقمان عليه السلام به پسرش گفت ـ : اى پسرم! با [بلاى ]كوچك پند بگير ، پيش از آن كه [بلاى] بزرگ بر تو فرود آيد .
نمایش منبع
تنبيه الخواطر ـ درباره آنچه لقمان عليه السلام به پسرش گفت ـ : اى پسرم! [پذيرفتنِ] موعظه ، بر سفيه سخت است، همان گونه كه بالا رفتن از كوه ، بر پير سخت است .
نمایش منبع
أعلام الدين:لقمان به پسرش سفارش كرد و گفت: «... بر تو لازم است كه موعظه را بپذيرى و بدان عمل كنى؛ زيرا موعظه نزد مؤمن ، از عسل مصفّا شيرين تر است» .
نمایش منبع
الاختصاص ـ به نقل از اَوزاعى ، درباره آنچه لقمان عليه السلام به پسرش گفت ـ : اى پسرم! سفارش پدر مهربان را پذيرا باش .
نمایش منبع
حدیث روز

امام كاظم علیه السلام:

طُوبى لِشيعَتِنَا الْمُتَمَسِّكينَ بِحُبِّنا فى غَيْبَةِ قائِمنا اَلثّابِتينَ عَلى مُوالاتِنا وَ الْبَرآئَةِ مِنْ اَعْدآئِنا اُولئِكَ مِنّا وَ نَحْنُ مِنْهُمْ وَ قَدْ رَضُوا بِنا اَئِمَّةً وَ رَضينا بِهِمْ شيعَةً وَ طُوبى لَهُمْ، هُمْ وَ اللّه‏ِ مَعَنا فى دَرَجَتِنا يَوْمَ الْقِيامِةِ؛

خوش به حال شيعيان ما كه در زمان غيبت قائم ما به دوستى ما چنگ مى ‏زنند و در دوستى ما و برائت از دشمنان ما استوارند آنها از ما و ما از آنها هستيم، آنها به پيشوائى ما راضى شدند و ما هم به شيعه بودن آنها راضى و خشنوديم و خوشا به حال آنها، به خدا قسـم آنها در روز قيامت با ما و مرتبه ما هستند.

بحارالأنوار: ج 51، ص 151

احادیث معصومین

حمایت از پایگاه
آمار پایگاه کتابخانه احادیث شیعه

تــعــداد كــتــابــهــا : 111

تــعــداد احــاديــث : 45456

تــعــداد تــصــاویــر : 685

تــعــداد حــدیــث روز : 3838