کتابخانه احادیث شیعه

قناعت

امام زين العابدين عليه السلام :لقمان به پسرش گفت: «اى پسرم! ... مفيدترين ثروت، بى نيازىِ دل است. بنا بر اين، در همه اين موارد، درنگ كن و قناعت پيشه كن و به آنچه خداوند قسمت كرده، خشنود باش».
نمایش منبع
امام صادق عليه السلام :لقمان گفت: «اى پسرم! ... به قسمت الهى قانع باش تا زندگى ات پاك باشد. پس اگر خواستى عزّت دنيا را گرد آورى ، طمع خود را از آنچه در دست مردم است، ببُر . همانا پيامبران و صدّيقان، به اندازه قطع طمعشان ، به آن مقامات رسيدند ».
نمایش منبع
محبوب القلوب :لقمان به پسرش گفت: «اى پسرم! به آنچه روزى ات شده، قانع باش و چشمانت را به روزىِ ديگرى خيره نكن؛ زيرا اين كار ، آزارت مى دهد» .
نمایش منبع
خزانة الخيال :لقمان به پسرش گفت : «اى پسرم! . . . به آنچه روزى ات شده، قانع باش و چشمانت را به روزىِ ديگرى خيره نكن؛ چرا كه اين كار خوارت مى كند ».
نمایش منبع
إرشاد القلوب:از سفارش لقمان عليه السلام به پسرش است كه گفت : «. . . اى پسرم! بى نيازترينِ مردم، كسى است كه به آنچه در دست دارد ، قانع باشد. و فقيرترينِ آنها كسى است كه چشمانش را به آنچه در دست مردم است، بدوزد. اى پسرم! لازم است كه از آنچه در دست مردم است، نااميد باشى [و دل بكَنى] و به وعده الهى اعتماد كنى. درباره آنچه بر تو واجب شده است، بكوش، و تلاش درباره آنچه برايت تضمين گرديده ، رها كن».
نمایش منبع
إرشاد القلوب:از سفارش لقمان به پسرش است كه گفت : « . . . قانع باش تا بى نياز زندگى كنى».
نمایش منبع
شرح نهج البلاغة:از سخنان لقمان حكيم است: «عزّتمندى، قناعت كافى است و براى نعمت، دل خوشىِ آدمى كافى است ».
نمایش منبع
حدیث روز

امام کاظم علیه السلام:

دَعْـوَةُ الصّـائِـمِ تُسْتَجابُ عِنْدَ اِفْطارِهِ؛

دعـاى شخـص روزه‏ دار هنگام افطار مُستجاب مى‏ شود.

بحار الانوار: ج 93، ص 255، ح 33

چهل حدیث « روزه »

احادیث معصومین

حمایت از پایگاه
آمار پایگاه کتابخانه احادیث شیعه

تــعــداد كــتــابــهــا : 111

تــعــداد احــاديــث : 45456

تــعــداد تــصــاویــر : 685

تــعــداد حــدیــث روز : 3838