کتابخانه احادیث شیعه

عقيقه كردن

پيامبر خدا صلي الله عليه و آله : هر پسرى در گرو عقيقه اش است كه روز هفتم ، براى او ذبح مى شود.
نمایش منبع
امام باقر عليه السلام : هر گاه روز هفتم ولادت پسر يا دخترِ يكى از شما فرا رسيد ، بايد گوسفندى عقيقه كند ؛ براى پسر ، گوسفند نر و براى دختر گوسفند ماده، عقيقه كنيد و از عقيقه به ماما بدهيد و روز هفتم ، بر او نام بگذاريد .
نمایش منبع
صفحه اختصاصي حديث و آيات الإمام الصادق عليه السلام : أَلْمَولودُ إِذا وُلِدَ عُقَّ عَنهُ و حُلِقَ رَأسُهُ ، و تُصُدِّقَ بِوَزنِ شَعرِهِ وَرِقا ، حديث و اُهدِيَ إِلَى القابِلَةِ الرِّجلُ و الوَرِكُ، حديث و يُدعَى نَفَرٌ
مِنَ المُسلِمينَ فَيَأكُلونَ و يَدعون لِلغُلامِ، و يُسَمّى يَومَ السّابِعِ. حديث
امام صادق عليه السلام : هرگاه كودك زاده شد ، [مستحب است] براى او عقيقه كنند، سر او را بتراشند و به وزن موى او ، نقره صدقه بدهند و پا و ران
عقيقه به ماما هديه داده شود و گروهى از مسلمان ها دعوت شوند ؛ آنان بخورند و براى فرزند دعا كنند ، و روز هفتم ، نام بر او بگذارند .
نمایش منبع
امام صادق عليه السلام : هر نوزادى در گرو عقيقه است .
نمایش منبع
صفحه اختصاصي حديث و آيات عنه عليه السلام : العَقيقَةُ يَومَ السابِعِ ، و تُعطَى حديث القابِلَةُ الرِّجلَ مَعَ الوَرِكِ ، ولا يُكسَرُ العَظمُ . حديث
امام صادق عليه السلام : عقيقه كردن ، در روز هفتم است و به ماما ، ران [گوسفند ]همراه با سَرين آن داده مى شود و استخوان آن ، شكسته نمى شود .
نمایش منبع
امام صادق عليه السلام : هنگامى كه عقيقه كردى ، بگو : «به نام خدا و به كمك خدا . بار الها! عقيقه اى است از فلانى . گوشتش در برابر گوشت او ، خونش در برابر خون او و استخوانش در برابر استخوان او . بار الها! او را سپر (بلا گردان) خاندان محمّد ـ كه درودهاى تو بر او و آنان باد ـ قرار ده» .
نمایش منبع
الكافى ـ به نقل از عمّار بن موسى ـ : از امام صادق عليه السلام پرسيدم: عقيقه كردن براى نوزاد ، چگونه است ؟
فرمود : « . . . يك چهارم آن ، به ماما داده شود و اگر ماما نداشت ، مادر فرزند ، به هر كس خواست ، آن را بدهد و به ده تن از مسلمانان ، طعام داده شود و اگر بيشتر شدند ، بهتر است» .
نمایش منبع
الكافى ـ به نقل از ابو الصباح كنانى ـ : از امام صادق عليه السلام درباره نوزاد پرسيدم كه : چه وقت براى او عقيقه كنند و سرش را بتراشند و به وزن مويش صدقه بدهند و بر او نام بگذارند ؟
فرمود : «[وقت ]تمام اينها ، روز هفتم [تولّد] است» .
نمایش منبع
الكافى ـ به نقل از جميل بن درّاج ـ : از امام صادق عليه السلام درباره عقيقه و تراشيدن سر و نام گذارى پرسيدم كه با كدام يك ، آغاز شود ؟
فرمود : «همه اينها در يك زمان انجام مى شود ؛ تراشيدن سر، عقيقه و نام نهادن» .
آن گاه ، آنچه فاطمه عليهاالسلام براى فرزندانش انجام داده بود ، بيان كرد . سپس فرمود : «مو ، بايد وزن شود و به اندازه آن ، نقره صدقه داده شود .
نمایش منبع
الكافى ـ به نقل از اسحاق بن عمّار ـ : به امام صادق عليه السلام گفتم : [از ميان آداب وارد شده درباره نوزاد ، ]به كدام يك آغاز كنيم ؟
فرمود : «سرش را مى تراشى و عقيقه مى كنى و به اندازه موى سرش نقره صدقه مى دهى . همه اينها يك جا انجام شود».
نمایش منبع
حدیث روز

رسول خدا صلی الله علیه و آله:

اَلْبُـكاءُ مِنْ خَشْيَةِ اللّهِ نَجاةٌ مِنَ النّارِ؛

گريه از ترس خدا، مايه نجات از دوزخ است.

جامع الاحادیث ، ص64

چهل حدیث « روزه »

احادیث معصومین

حمایت از پایگاه
آمار پایگاه کتابخانه احادیث شیعه

تــعــداد كــتــابــهــا : 111

تــعــداد احــاديــث : 45456

تــعــداد تــصــاویــر : 685

تــعــداد حــدیــث روز : 3838