کتابخانه احادیث شیعه

87. كليد حلّ اختلاف

اى كسانى كه ايمان آورده ايد! اطاعت كنيد خدا را و اطاعت كنيد پيامبر خدا و اولوالامر (اوصياى پيامبر) را و هرگاه در چيزى با هم اختلاف و نزاع داشتيد، به (حُكم) خدا و رسول مراجعه (و بدان عمل كنيد) اگر به خدا و روز رستاخيز ايمان داريد. اين (كار) براى شما بهتر و عاقبتش نيكوتر است.
نمایش منبع
شايسته ترين مردم براى اداره جامعه، توانمندترين آنها در اين كار و داناترين شان به احكام خدا در اين زمينه است.
نمایش منبع
خداوند سبحان فرموده است: «هرگاه در چيزى با هم اختلاف و نزاع داشتيد، به (حُكم) خدا و رسول، مراجعه (و بدان عمل كنيد)». عرضه كردن به خدا اين است كه طبق كتاب او حكم كنيم و عرضه كردن به رسول خدا صلي الله عليه و آله اين است كه براساس سنّت او حكم نماييم. پس اگر حقيقتا به كتاب خدا داورى شود، ما از ديگر مردم، بدان سزاوارتريم و اگر به سنّت رسول خدا صلي الله عليه و آلهداورى شود، ما از ديگران به آن، سزاوارتر و اولى تريم.
نمایش منبع
خداى ـ عزّ و جلّ ـ پيامبرش را در سايه مهر و محبّت خويش پروراند و آن گاه فرمود: «تو، حقيقتا داراى اخلاقى بزرگوارانه هستى». [آن گاه كار دين و امّت را] به او واگذار كرد و فرمود: «هر چه را پيامبر براى شما آورد، بگيريد و از هر چه نهيتان كرد، خوددارى كنيد».
نمایش منبع
اطاعت از خدا، كليد هر درستى و مايه اصلاح هر فساد است.
نمایش منبع
حدیث روز

امام كاظم علیه السلام:

طُوبى لِشيعَتِنَا الْمُتَمَسِّكينَ بِحُبِّنا فى غَيْبَةِ قائِمنا اَلثّابِتينَ عَلى مُوالاتِنا وَ الْبَرآئَةِ مِنْ اَعْدآئِنا اُولئِكَ مِنّا وَ نَحْنُ مِنْهُمْ وَ قَدْ رَضُوا بِنا اَئِمَّةً وَ رَضينا بِهِمْ شيعَةً وَ طُوبى لَهُمْ، هُمْ وَ اللّه‏ِ مَعَنا فى دَرَجَتِنا يَوْمَ الْقِيامِةِ؛

خوش به حال شيعيان ما كه در زمان غيبت قائم ما به دوستى ما چنگ مى ‏زنند و در دوستى ما و برائت از دشمنان ما استوارند آنها از ما و ما از آنها هستيم، آنها به پيشوائى ما راضى شدند و ما هم به شيعه بودن آنها راضى و خشنوديم و خوشا به حال آنها، به خدا قسـم آنها در روز قيامت با ما و مرتبه ما هستند.

بحارالأنوار: ج 51، ص 151

احادیث معصومین

حمایت از پایگاه
آمار پایگاه کتابخانه احادیث شیعه

تــعــداد كــتــابــهــا : 111

تــعــداد احــاديــث : 45456

تــعــداد تــصــاویــر : 685

تــعــداد حــدیــث روز : 3838