کتابخانه احادیث شیعه

282. سگ لعنت شده

اى كسانى كه ايمان آورده ايد! شراب و قمار و بت ها و ازلام (نوعى بخت آزمايى)، پليد و از عمل شيطان است، از آنها دورى كنيد تا رستگار شويد. شيطان مى خواهد با شراب و قمار، ميان شما دشمنى و كينه افكند و شما را از ياد خدا و نماز باز دارد. آيا [با اين همه زيان و فساد، از اين امور] خوددارى خواهيد كرد؟!282. سگ لعنت شده
نمایش منبع
لعنت خدا بر شراب و سازنده شراب و آن كس كه درختى را براى تهيه شراب بكارد و بر شرابخوار و ساقى شراب و فروشنده و خريدار آن و كسى كه پول شراب فروشى را بخورد و كسى كه شرابى را جابه جا كند و كسى كه شراب برايش حمل شود.
نمایش منبع
در پاسخ به سؤال مُفَضَّل از علّت تحريم شراب فرمودند: خداوند، شراب را به علت تأثير بد و فسادى كه به وجود مى آورد حرام كرد؛ زيرا شراب خوار دچار رَعْشه مى شود، نورانيت دلش از بين مى رود، مردانگى و مروّت را از دست مى دهد، بر ارتكاب كارهاى حرام و خونريزى و زنا، گستاخ و بى پروا مى شود و در حال مستى و بى عقلى، هيچ بعيد نيست كه به محارم خود نيز تجاوز كند. شراب، براى شراب خوار، جز شرّ و بدى به همراه ندارد.
نمایش منبع
با شراب خواران، هم نشين نشويد، و به عيادتشان نرويد، جنازه شان را تشييع نكنيد، و بر مرده اشان نماز نگزاريد؛ زيرا آنان سگ هاى جهنم هستند، چنان كه خداوند فرموده است: «در آتش، گم شويد و با من سخن نگوييد».
نمایش منبع
هنگامى كه خداى ـ عزّ و جلّ ـ آيه كريمه: «شراب و مَيسِر و اَنصاب و اَزْلام، پليد و از كارهاى شيطان اند. از آنها دورى كنيد» را بر پيغمبر خود نازل فرمود، به رسول اكرم صلي الله عليه و آله عرض كردند: اى رسول خدا! مسير چيست؟ فرمودند: هر چيزى كه وسيله قمار بازى شود، حتّى مهره و گردو. عرض شد: اَنصاب چيست؟ فرمودند: آنچه به نام بت ها ذبح شود. عرض شد: اَزلام چيست؟ فرمودند: تيرهايى كه آنها را وسيله تقسيم [و بخت آزمايى] قرار مى دهند.
نمایش منبع
حدیث روز

امام هادی علیه السلام:

مَن أطاعَ الخالِقَ لَم يُبالِ سَخَطَ المَخلوقِينَ؛

هر كه از آفريدگار فرمان بَرد، از خشم آفريدگان پروا ندارد.

گزیده تحف العقول، ح265

احادیث معصومین

حمایت از پایگاه
آمار پایگاه کتابخانه احادیث شیعه

تــعــداد كــتــابــهــا : 111

تــعــداد احــاديــث : 45456

تــعــداد تــصــاویــر : 685

تــعــداد حــدیــث روز : 3838