کتابخانه احادیث شیعه

295. با عقلا، رقابت كنيد

به يقين بسيارى از جن و انس را براى جهنم پديد آورديم؛ آنان دل هايى دارند كه با آنها نمى انديشند و چشم هايى دارند كه با آنها نمى بينند؛ و گوش هايى كه با آنها نمى شنوند، آنان همچون چهارپايان؛ بلكه گمراه ترند! اينان همان غافلانند.
نمایش منبع
خداوند ـ عزّ و جلّ ـ ، در وجود فرشتگان، عقل بدون شهوت و در چارپايان، شهوت بدون عقل و در وجود انسان، عقل و شهوت را با هم قرار داد. پس هر كس كه عقلش بر شهوتش پيروز گردد، از فرشتگان بهتر است و هر كس شهوتش بر عقلش پيروز گردد، از چارپايان بدتر است.
نمایش منبع
معاشرت با نابخردان، اخلاق را فاسد و رقابت با عقلا، اخلاق را اصلاح مى نمايد و مردم متفاوتند، و هر كس بر حسب طينت خود، رفتار مى كند.
نمایش منبع
گروه هايى به سوى بهشت برين (از ديگران) پيشى گرفتند كه بيش از ديگران اهل روزه، نماز، حج و عمره نبودند، بلكه آنان در موعظه هاى الهى تعقل كردند.
نمایش منبع
گروهى در حضور پيامبر اسلام، مردى را ستايش كردند و همه ويژگى هاى خوب را برايش بر شمردند. رسول خدا صلي الله عليه و آله فرمودند: «عقل او چگونه است؟». گفتند: «اى رسول خدا! ما از جدّيت او در عبادت و ديگر خوبى ها سخن مى گوييم و شما از عقل او مى پرسيد؟». فرمودند: نادان از روى نادانى، به زشتى هايى بزرگ تر از زشتى هاى انسان گنه كار، دست مى زند. همانا بندگان، به ميزان عقلشان در روز قيامت به درجه بالاتر نائل و به پروردگارشان نزديك مى شوند.
نمایش منبع
حدیث روز

امام هادی علیه السلام:

مَن أطاعَ الخالِقَ لَم يُبالِ سَخَطَ المَخلوقِينَ؛

هر كه از آفريدگار فرمان بَرد، از خشم آفريدگان پروا ندارد.

گزیده تحف العقول، ح265

احادیث معصومین

حمایت از پایگاه
آمار پایگاه کتابخانه احادیث شیعه

تــعــداد كــتــابــهــا : 111

تــعــداد احــاديــث : 45456

تــعــداد تــصــاویــر : 685

تــعــداد حــدیــث روز : 3838