کتابخانه احادیث شیعه

خوارى و بى ارزشى دنيا نزد خدا

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : خداوند مى فرمايد : اگر به خاطر بنده مؤمنم نبود بر سر كافر دستارى از جواهر مى بستم .
نمایش منبع
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : خداوند متعال بنده مؤمن خود را از دنيا پرهيز مى دهد؛ چون دوستش دارد ، همچنان كه شما ، از ترس جانِ بيمار خود ، او را از خوردن و آشاميدن پرهيز مى دهيد .
نمایش منبع
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : در خوارى دنيا نزد خداوند متعال همين بس كه يك زن، يحيى بن زكريّا را كشت.
نمایش منبع
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : نزد خداوند متعال چيزى مبغوض تر از دنيا نيست . خداوند دنيا را آفريد و سپس آن را به نمايش گذاشت، اما خود به آن نگاه نكرد و تا قيام قيامت نگاهش نخواهد كرد .
نمایش منبع
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : اگر دنيا نزد خداوند عزّ و جلّ به اندازه پر پشه اى ارزش داشت، هرگز كافر و تبهكار را جرعه اى آب نمى نوشاند .
نمایش منبع
امام على عليه السلام : سراى دنيا نزد پروردگار خوار و بى ارزش است ؛ از اين رو ، حلال آن را با حرامش و خوبى اش را با بدى و زندگى اش را با مرگ و شيرينى آن را با تلخى اش آميخت . خداوند متعال دنيا را براى دوستان خود صاف و گوارا نفرمود و در دادن آن به دشمنانش بخل نورزيد .
نمایش منبع
امام على عليه السلام : دنيا نزد خداوند عزّ و جلّ هيچ قدر و ارزشى ندارد و در ميان آفريدگانش كه ما خبرداريم، هيچ آفريده اى نيافريده است كه در نظرش منفورتر از دنيا باشد و از زمانى كه دنيا را آفريده، به آن نگاه (التفات) نكرده است . دنيا با كليدها و خزانه هايش به پيامبر صلى الله عليه و آله ما پيشنهاد شد، بى آن كه در مقابل آن نصيبى از آخرتش كم شود، اما آن حضرت از پذيرفتن آن سر باز زد ؛ زيرا مى دانست كه خداوند عزّ و جلّ چيزى (دنيا) را دشمن مى دارد؛ پس او نيز دشمنش داشت و چيزى (دنيا) را خُرد مى شمارد او نيز آن را خرد شمرد .
نمایش منبع
امام على عليه السلام : در خوارى و بى ارزشى دنيا نزد خداوند همين بس، كه جز در دنيا معصيت او نمى شود و جز با ترك دنيا به آنچه نزد خداست (بهشت و رضوان الهى) نمى توان رسيد .
نمایش منبع
امام حسين عليه السلام : از بى ارزشى و خوارى دنيا نزد خداى متعال است كه سر يحيى بن زكريّا به فاحشه اى بنى اسرائيلى هديه شد .
نمایش منبع
امام زين العابدين عليه السلام : در بى ارزشى و پستى دنيا نزد خداوند متعال همين بس كه سر بريده يحيى بن زكريّا در تشتى زرّين، به فاحشه اى هديه شد . اين خود مايه تسلاّى آزاد مرد با فضيلتى است كه مشاهده كند چگونه يك فرد دون مايه و پست، به بهره اى وافر از دنيا دست مى يابد ، چنان كه آن زن بد كاره به آن تحفه گرانسنگ دست يافت .
نمایش منبع
امام صادق عليه السلام ـ درباره آيه : «و اگر نه آن بود كه همه مردم ···» ـ فرمود : اگر خداوند اين كار را مى كرد ، همه مردم كافر مى شدند .
نمایش منبع
امام صادق عليه السلام : خداوند تبارك و تعالى هرگز به نعمت دنيا براى دشمن خود، لحظه اى اهميت نداده است··· اگر جز اين بود ، خداوند عزّ و جلّ در كتاب خود نمى فرمود : «و اگر نه اين بود كه همه مردم ، يك امّت مى شدند سقف هاى خانه هاى كسانى را كه خداى رحمان را باور ندارند ، از نقره مى كرديم . . . » . . . و اگر جز اين بود در حديث نمى آمد كه : اگر مؤمن ناراحت نمى شد، براى كافر دستارى آهنى قرار مى دادم تا هرگز سر درد نگيرد .
نمایش منبع
امام صادق عليه السلام : رسول خدا صلى الله عليه و آله از كنار لاشه بزغاله گوش بريده اى كه در يك زباله دانى افتاده بود، گذشت ؛ به اصحابش فرمود : اين لاشه چند مى ارزد؟ عرض كردند: اگر زنده بود شايد به درهمى هم نمى ارزيد . پيامبر صلى الله عليه و آله فرمود: سوگند به آن كه جانم در دست اوست، هر آينه دنيا در نزد خداوند بى ارزشتر است از اين بزغاله نزد صاحب آن.
نمایش منبع
حدیث روز

امام صادق عليه ‏السلام:

لا تَكسَلوا في طَلَبِ مَعايِشِكُم؛ فَإِنَّ آباءَنا كانوا يَركُضونَ فيها و يَطلُبونَها؛

در طلب معاش خود كاهلى نكنيد كه پدران ما براى آن ‏مى‏‌دويدند و آن را جستجو مى‏‌كردند.

الفقيه: 3 / 157 / 3576

احادیث معصومین

حمایت از پایگاه
آمار پایگاه کتابخانه احادیث شیعه

تــعــداد كــتــابــهــا : 111

تــعــداد احــاديــث : 45456

تــعــداد تــصــاویــر : 685

تــعــداد حــدیــث روز : 3838