کتابخانه احادیث شیعه
پرینت احادیث

دينى كه اعمال، جز با اعتقاد به آنپذيرفته نمى شود

امام باقر عليه السلام ـ وقتى ابو جارود عرض كرد : مرا از دينى كه خود و خانواده ات به وسيله آن، خدا را ديندارى و عبادت مى كنيد آگاه ساز ، تا من نيز به وسيله همان خدا را ديندارى كنم ـ فرمود : سؤالى كوتاه اما بسيار مهم كردى . به خدا سوگند ، دين خود و دين پدران خود را كه با آن خداوند عزّ و جلّ را طاعت و عبادت مى كنيم، به تو مى گويم : گواهى دادن به يگانگى خداوند است و پيامبرى محمّد صلى الله عليه و آله و اقرار به آنچه او از جانب پروردگار آورده است و دوستى با دوست ما و بيزارى از دشمنان ما و گردن نهادن به فرمان ما و انتظار قائم ما و كوشش [در عبادت و بندگى خدا] و پرهيزگارى .
نمایش منبع
الكافى ـ به نقل از على بن ابى حمزه ـ : شنيدم كه ابو بصير از امام صادق عليه السلام سؤال كرد : فدايت شوم ، مرا آگاه ساز از آن دينى كه خداوند عزّ و جلّ بر بندگانش واجب كرده است و وظيفه دارند آن را بشناسند و جز آن ، دين ديگرى از ايشان پذيرفته نيست، حضرت فرمود : گواهى دادن به يگانگى خداوند و پيامبرى محمّد صلى الله عليه و آله و گزاردن نماز و پرداخت زكات و حجّ خانه خدا براى افراد مستطيع و روزه ماه رمضان . در اين جا امام اندكى سكوت كرد و سپس دوبار فرمود : و ولايت.
نمایش منبع
بحار الأنوار ـ به نقل از عبد العظيم حسنى ـ : خدمت سرورم امام هادى عليه السلام رسيدم ؛ چشمش كه به من افتاد فرمود : خوش آمدى اى ابو القاسم ! تو براستى دوستدار ما هستى . عرض كردم : يا بن رسول اللّه ! مى خواهم دين خود را بر شما عرضه كنم، كه اگر درست و پسنديده بود، تا زنده هستم بر آن پايدارى ورزم . حضرت فرمود : بگو اى ابو القاسم . عرض كردم : من معتقدم كه خداوند تبارك و تعالى يكى است . . . و معتقدم كه فريضه هاى واجب ، بعد از ولايت ، عبارتند از : نماز ، زكات ، روزه ، حج ، جهاد ، امر به معروف و نهى از منكر . پس ، امام هادى عليه السلام فرمود : اى ابو القاسم! به خدا سوگند اين همان دينى است كه خداوند براى بندگانش برگزيده و پسنديده است . بر آن پايدار بمان . خداوند در دنيا و آخرت ، تو را بر اين عقيده حق و ثابت، استوار بدارد .
نمایش منبع
الأمالى للطوسى ـ به نقل از ابراهيم مُخارقى ـ : براى ابو عبد اللّه جعفر بن محمّد عليهما السلام دين خود را توصيف كرده، گفتم: گواهى مى دهم كه خدايى جز اللّه نيست. يگانه است و بى انباز و [گواهى مى دهم كه] محمّد رسول خدا و على امام عادل پس از اوست، و سپس حسن و حسين و بعد على بن الحسين و سپس محمّد بن على و آنگاه شما
حضرت فرمود: خدايت رحمت كناد، آنگاه فرمود : از خدا بترسيد ، از خدا بترسيد، از خدا بترسيد، بر شما باد به [در پيش گرفتن] پارسايى و راستگويى و امانت پردازى، و پاك نگه داشتن شكم و شهوت تا در رفيق اعلى (نزد خدا) با ما باشيد .
نمایش منبع
بحار الأنوار ـ به نقل از عمرو بن حُريث ـ : به امام صادق عليه السلام عرض كردم : قربانت گردم ، آيا اجازه مى دهى دين خود را، كه به وسيله آن خدا را مى پرستم ، برايتان باز گويم ؟ فرمود : بگو . عرض كردم: من خدا را اين گونه پرستش مى كنم كه گواهى مى دهم معبودى جز خدا نيست و محمّد بنده و فرستاده اوست و قيامت بدون شك آمدنى است و خداوند مردگان را از گورهايشان بر مى انگيزد و [گواهى مى دهم كه] بر پا داشتن نماز، پرداخت زكات، روزه ماه رمضان و زيارت خانه خدا، براى كسى كه توانايى داشته باشد، واجب است. بعد از رسول خدا صلى الله عليه و آله ولايت (امامت) از آنِ على بن ابى طالب است و سپس از حسن و حسين و على بن حسين و بعد از او از آنِ محمّد بن على است ، و شما امامان من هستيد، بر اين عقيده زندگى مى كنم و بر اين مى ميرم و بر اين آيين، خدا را مى پرستم. حضرت فرمود: اى عمرو! به خدا سوگند، كه اين همان دين من و دين پدران من است كه با آن خدا را در نهان و آشكار پرستش مى كنيم و بدان پايبنديم .
نمایش منبع
بحار الأنوار ـ به نقل از يوسف ـ : به امام صادق عليه السلام عرض كردم : مى خواهم دين خود را، كه با آن خدا را ديندارى و عبادت مى كنم، بر شما عرضه دارم؛ كه اگر درست بود، بفرمايى تا بر آن پايدارى كنم و اگر درست نبود، مرا به راه حق برگردانى . فرمود : بگو . عرض كردم: گواهى مى دهم كه معبودى جز خداى يگانه و بى شريك نيست و محمّد، بنده و فرستاده اوست و على، امام من است و حسن، امام من است و حسين، امام من است و على بن الحسين، امام من است و محمّد بن على، امام من است، و شما نيز ـ قربانت گردم ـ ادامه دهنده راه پدران خود هستيد
در اين هنگام حضرت چند مرتبه فرمود: رحمت خدا بر تو باد، آن گاه فرمود: به خدا سوگند، كه اين، همان دين خدا و دين فرشتگان او و دين من و دين پدران من است و خداوند دينى جز آن را [از كسى ]نمى پذيرد.
نمایش منبع
رجال الكشّى ـ به نقل از حسن بن زياد عطّار ـ : به حضرت صادق عليه السلام عرض كردم : مى خواهم دينم (اصول اعتقادات دينى خود) را بر شما عرضه بدارم، گر چه، به گمان خود در اين باره از كسانى هستم كه مشكلى ندارند . فرمود: بگو. عرض كردم: شهادت مى دهم كه معبودى جز خداى يگانه بى انباز نيست و محمّد بنده و فرستاده اوست و به آنچه او از جانب خداوند آورده است اقرار مى كنم ـ حضرت نظير آنچه را من گفتم فرمود ـ و على امام من است و خداوند اطاعت از او را واجب فرموده و هر كه او را [به امامت ]بشناسد، مؤمن است و هركه [به امامت ]نشناسدش، گمراه است و هر كه با او مخالفت ورزد، كافر است.
نمایش منبع
حدیث روز

امام علی عليه ‏السلام:

بِـرُّوا آباءَكُمْ يَبِـرُّكُمْ أَبْنـاؤُكُمْ؛

به پدران خود خوبى كنيد، تا پسرانتان هم به شما خوبى كنند.

غررالحكم: ج3، ص267

احادیث معصومین

حمایت از پایگاه
آمار پایگاه کتابخانه احادیث شیعه

تــعــداد كــتــابــهــا : 111

تــعــداد احــاديــث : 45456

تــعــداد تــصــاویــر : 685

تــعــداد حــدیــث روز : 3838