کتابخانه احادیث شیعه

حكمت زكات

امام على عليه السلام : خداوند در اموال توانگران به اندازه اى كه تهي دستانشان را تأمين كند، حق و حقوق واجب كرد ؛ بنا بر اين ، اگر تهيدست نابود شود، يا در راهِ تأمين معاش خود جان بِكَند ، يا برهنه بماند ، علّتش آن است كه توانگر از پرداخت حقّ او دريغ كرده است . خداوند عزّ و جلّ در روز قيامت توانگران را براى اين كار مؤاخذه مى كند و آنان را عذابى دردناك مى چشاند .
نمایش منبع
امام صادق عليه السلام : خداوند عزّ و جلّ در داراييهاى توانگران به اندازه اى كه نياز تهيدستان را تأمين كند، حقّى واجب كرد . اگر خداوند مى دانست كه آنچه براى تهيدستان مقرّر داشته، كفايتشان نمى كند، حقّ بيشترى واجب مى كرد . بنا بر اين ، تهيدستىِ فقيران نه به سبب [كم بودن] اين فريضه (زكات) است، بلكه از آن روست كه توانگران حقوق آنان را نمى پردازند .
نمایش منبع
امام صادق عليه السلام : خداوند همه خلايق را بيافريد و از خُرد و كلان و توانگر و تهيدست آنان آگاه است . او در ميان هر هزار انسان بيست و پنج مستمند قرار داد . بنا بر اين ، اگر مى دانست كه زكات آن عدّه، زندگى اين عدّه را تأمين نمى كند، بر مقدار زكات آنان مى افزود ؛ چرا كه او آفريننده آنهاست و نسبت به مردم از خود آنان آگاهتر است .
نمایش منبع
امام صادق عليه السلام : زكات به منظور آزمودن توانگران و كمك به مستمندان وضع شده است. اگر مردم زكات اموال خود را مى پرداختند ، هيچ مسلمانى نيازمند نمى ماند و به سبب آنچه خداوند عزّ و جلّ براى او واجب كرده است بى نياز مى شد . مردم ، فقير و نيازمند و گرسنه و برهنه نشدند مگر به گناه [ترك زكات ]از سوى ثروتمندان .
نمایش منبع
امام كاظم عليه السلام : زكات براى تأمين قُوتِ تهيدستان و افزايش داراييهاى توانگران وضع شده است .
نمایش منبع
صفحه اختصاصي حديث و آيات الإمامُ الرِّضا عليه السلام : إنّ علّةَ الزَّكاةِ مِن أجلِ قُوتِ الفُقَراءِ ، و تَحصِينِ أموالِ الأغنِياءِ؛ لأنّ اللّه َ عزّ و جلّ كَلَّفَ أهلَ الصِّحَّةِ القِيامَ بِشَأنِ أهلِ الزَّمانَةِ و البَلوى ، كما قال اللّه تَبارَكَ و تَعالى : «لَتُبْلَوُنَّ في أمْوالِكُم و أنْفُسِكُم» .حديث في أموالِكُم : إخراجُ الزَّكاةِ ، و في أنفسِكُم : تَوطينُ الأنفُسِ عَلَى الصَّبرِ
مَعَ ما في ذلكَ مِن أداءِ شُكرِ نِعَمِ اللّه ِ عزّ و جلّ ، و الطَّمَعِ في الزِّيادَةِ ، مع ما فيهِ مِن الزِّيادةِ و الرَّأفَةِ و الرَّحمَةِ لِأهلِ الضَّعفِ ، و العَطفِ عَلى أهلِ المَسكَنَةِ ، و الحَثِّ لَهُم على المُواساةِ ، و تَقوِيَةِ الفُقَراءِ ، و المَعونَةِ لَهُم على أمرِ الدِّينِ ، و هوَ عِظَةٌ لِأهلِ الغِنى و عِبرَةٌ لَهُم لِيَسـتَدِلُّوا على فُقَراءِ الآخِرَةِ بِهِم .حديث
امام رضا عليه السلام : سبب [وضع] زكات آن است كه هزينه تهيدستان ، تأمين و داراييهاى توانگران ، حفظ شود ؛ زيرا خداوند عزّ و جلّ تندرستان را مكلّف كرد كه به امور افراد بيمار و از كار افتاده رسيدگى كنند ، چنان كه فرمود : «هر آينه شما در داراييها و جانهايتان آزمايش مى شويد» . آزمون در اموالتان، پرداخت زكات است و آزمون در جانها، واداشتن آنها به صبر (پايدارى) است . علاوه بر اين ، با پرداخت زكات، از نعمتهاى خداوند عزّ و جلّ شكر گزارى مى شود و به افزايش دارايى ها اميد مى رود و نا توانان مشمول رأفت و مهربانى قرار مى گيرند و به بينوايان مهر ورزى مى شود و توانگران، به همدردى و تقويت تهيدستان و كمك به امور دينى آنان تشويق مى شوند . دادن زكات، اندرزى به توانگران و عبرتى براى آنان است، تا با [ديدن ]فقيران، به فقيرانِ آخرت پى برند .
نمایش منبع
حدیث روز

امام کاظم علیه السلام:

دَعْـوَةُ الصّـائِـمِ تُسْتَجابُ عِنْدَ اِفْطارِهِ؛

دعـاى شخـص روزه‏ دار هنگام افطار مُستجاب مى‏ شود.

بحار الانوار: ج 93، ص 255، ح 33

چهل حدیث « روزه »

احادیث معصومین

حمایت از پایگاه
آمار پایگاه کتابخانه احادیث شیعه

تــعــداد كــتــابــهــا : 111

تــعــداد احــاديــث : 45456

تــعــداد تــصــاویــر : 685

تــعــداد حــدیــث روز : 3838