کتابخانه احادیث شیعه

حقوق زن

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : جبرئيل پيوسته مرا درباره زن سفارش مى كرد ، تا جايى كه گمان بردم طلاق او جايز نيست مگر در صورت زشت كارى آشكار .
نمایش منبع
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : حقّ زن بر شوهرش اين است كه شكمش را سير كند و بدنش را بپوشاند و براى او روى در هم نكشد .
نمایش منبع
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : اين سخن مرد به زن كه «دوستت دارم» هرگز از دل زن بيرون نرود .
نمایش منبع
امام زين العابدين عليه السلام : حقّ زن اين است كه بدانى خداوند عزّ و جلّ او را مايه آرامش و انس تو قرار داده است و بدانى كه اين نعمتى است كه خداوند به تو داده ؛ پس او را گرامى دارى و با وى نرمخو باشى ، هر چند حقّ تو بر او واجب تر است، اما حقّ وى بر تو اين است كه با او مهربان باشى .
نمایش منبع
امام صادق عليه السلام : مرد براى اداره منزل و خانواده خود به سه خصلت نياز دارد كه اگر هم به طور طبيعى آنها را نداشته باشد ، بايد خود را به تكلّف در آنها وا دارد : خوش رفتارى ، گشاده دستىِ سنجيده، و غيرت بر حفاظت از آنها .
نمایش منبع
امام صادق عليه السلام : شوهر در رابطه با همسرش از سه چيز بى نياز نيست: سازگارى با او، تا بدين وسيله سازگارى و محبّت و عشق او را به خود جلب كند، و خوش خويى با او و دلبرى از او با آراستن خود در چشم وى، و فراهم آوردن امكانات رفاهى او .
نمایش منبع
الكافى به نقل از اسحاق بن عمّار : به امام صادق عليه السلام عرض كردم : حقّ زن بر مرد چيست كه هر گاه مرد آن را به جاى آورد نيكوكار است؟ فرمود : خوراك و پوشاكش را فراهم آورد و اگر نادانى و جسارتى كرد او را ببخشد .
نمایش منبع
الكافى به نقل از حسن بن جهم : ابو الحسن عليه السلام را ديدم كه خضاب كرده است . عرض كردم : فدايت شوم خضاب كرده اى؟ فرمود : آرى . آراستگى [مرد] از جمله چيزهايى است كه بر عفّت زنان مى افزايد . زنان ترك عفّت كرده اند ، چون شوهرانشان آراستگى را ترك نموده اند . سپس فرمود : اگر آراسته نباشى، آيا خوش دارى كه همسرت را نيز مانند خودت ببينى؟ عرض كردم : نه . فرمود : او نيز چنين است .
نمایش منبع
حدیث روز

امام صادق عليه ‏السلام:

أحَبُّ الأعمالِ إلى اللّه‏ِ عَزَّوجلَّ الصَّلاةُ، و هي آخِرُ وَصايا الأنبياءِ؛

محبوبترين كارها نزد خداوند عز و جل، نماز است و آن آخرين سفارش پيامبران مى‌‏باشد.

من لا يحضره الفقيه: 1/210/ 638

احادیث معصومین

حمایت از پایگاه
آمار پایگاه کتابخانه احادیث شیعه

تــعــداد كــتــابــهــا : 111

تــعــداد احــاديــث : 45456

تــعــداد تــصــاویــر : 685

تــعــداد حــدیــث روز : 3838