کتابخانه احادیث شیعه

سنّتِ آيين حنيف

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : خداوند عزّ و جلّ خليل خويش (ابراهيم) را با آيين حنيف فرستاد و او را به گرفتن شارب و كوتاه كردن ناخنها و چيدن موى زير بغل و تراشيدن موى زهار و ختنه فرمان داد .
نمایش منبع
مكارم الاخلاق از امام صادق عليه السلام : از نوح تا ابراهيم عليهما السلام هزار سال فاصله بود . شريعت ابراهيم بر پايه يكتا پرستى و اخلاص و نفى شريكان [براى خدا] بود و اين همان سرشتى است كه مردم را بر آن آفريده و همان آيين حنيف است . خداوند از او، بر اين آيين پيمان گرفت و اين كه جز خدا را بندگى نكند و هيچ چيز را شريك او قرار ندهد . خداوند ابراهيم را به نماز و امر و نهى، فرمان داد و احكام سهام مواريث را برايش مقرّر نكرد و در آيين حنيف اينها را اضافه كرد : ختنه ، كوتاه كردن شارب ، چيدن موى زير بغل ، گرفتن ناخنها و تراشيدن موى زهار .
نمایش منبع
امام كاظم عليه السلام : پنج چيز از سنّت، در سر است و پنج چيز در بدن . سنّتهاى مربوط به سر عبارتند از : مسواك كردن ، گرفتن شارب ، شانه كردن مو ، مضمضمه و استنشاق . و امّا سنّتهاى مربوط به بدن عبارتند از : ختنه ، تراشيدن موى زهار ، چيدن موى زير بغل ، گرفتن ناخنها و شستن محل بول و غايط .
نمایش منبع
فقه الرضا ـ درباره آيين حنيف كه خداوند متعال به پيامبر خود صلى الله عليه و آله فرموده: «و از آيين حنيف ابراهيم پيروى كرد» ـ آيين حنيف ده سنّت است ، پنج سنّت مربوط به سر و پنج تاى ديگر مربوط به تن··· .
نمایش منبع
حدیث روز

امام کاظم علیه السلام:

دَعْـوَةُ الصّـائِـمِ تُسْتَجابُ عِنْدَ اِفْطارِهِ؛

دعـاى شخـص روزه‏ دار هنگام افطار مُستجاب مى‏ شود.

بحار الانوار: ج 93، ص 255، ح 33

چهل حدیث « روزه »

احادیث معصومین

حمایت از پایگاه
آمار پایگاه کتابخانه احادیث شیعه

تــعــداد كــتــابــهــا : 111

تــعــداد احــاديــث : 45456

تــعــداد تــصــاویــر : 685

تــعــداد حــدیــث روز : 3838