کتابخانه احادیث شیعه

مانند سازى و تقليد

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : از ما نيست آن زنى كه خود را شبيه مردان كند و نه آن مردى كه خود را به زنان مانند سازد .
نمایش منبع
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : لعنت خدا بر مردى كه به طرز زنان لباس پوشد و بر زنى كه به شكل مردان لباس پوشد .
نمایش منبع
امام على عليه السلام ـ در پاسخ به سؤال از اين سخن پيامبر صلى الله عليه و آله كه : «سپيدى موى [سر و صورت] خود را تغيير دهيد و خود را به يهود مانند نسازيد» ـ فرمود : رسول خدا صلى الله عليه و آله اين سخن را زمانى فرمود كه دين [مسلمانان] در اقلّيت بود ، اما امروز كه قلمرو آن گسترش يافته و پايه هايش استوار گشته است ، مرد آزاد است [كه خضاب كند يا نه] .
نمایش منبع
امام على عليه السلام : كمتر كسى است كه خود را شبيه گروهى كند و بزودى يكى از آنها نشود .
نمایش منبع
امام على عليه السلام ـ به مردى كه در مسجد رسول خدا صلى الله عليه و آله خود را مانند زن در آورده بود ، فرمود ـ : از مسجد رسول خدا بيرون شو ، اى كسى كه رسول خدا لعنتش كرده است . سپس فرمود : شنيدم كه رسول خدا صلى الله عليه و آله مى فرمايد : لعنت خدا بر مردانى كه خود را شبيه زنان مى كنند و بر زنانى كه خود را به شكل مردان در مى آورند .
نمایش منبع
امام زين العابدين عليه السلام : ـ به نقل از اسماء بنت عميس ـ : خدمت فاطمه عليها السلام بودم كه رسول خدا صلى الله عليه و آله وارد شد . در گردن آن بانو، گردنبندى از طلا بود، كه على بن ابى طالب عليه السلام از مال غنيمت براى ايشان خريده بود . رسول خدا صلى الله عليه و آله به فاطمه عليها السلام فرمود : اى فاطمه! [يك وقت] مردم نگويند: فاطمه دختر محمّد از پوشش (زينت) شاهان استفاده مى كند . فاطمه عليها السلام گردنبند را پاره كرد و آن را فروخت و با پول آن بنده اى خريد و آزاد كرد . و رسول خدا صلى الله عليه و آله از اين كار خوشحال شد .
نمایش منبع
امام صادق عليه السلام ـ به نقل از پدران بزرگوارش عليهم السلام ـ فرمود : خداوند به يكى از پيامبران وحى فرمود كه به مردم خود بگو : لباس دشمنان مرا نپوشيد و خوراك دشمنان مرا نخوريد خود را به شكل و شمايل دشمنان من در نياوريد؛ كه در اين صورت، شما نيز همچون آنها، دشمن من خواهيد بود .
نمایش منبع
امام صادق عليه السلام ـ از پدران بزرگوار خويش ـ : رسول خدا صلى الله عليه و آله هميشه مرد را از مانند سازى خود به زنان باز مى داشت و زن را نيز از اين كه در پوششِ خود، از مردان تقليد كند، نهى مى فرمود .
نمایش منبع
امام صادق عليه السلام : امير المؤمنين هميشه مى فرمود: اين امّت هميشه در نيك بختى به سر برند تا وقتى كه لباس بيگانگان را نپوشند و غذاى بيگانگان را نخورند؛ اما وقتى چنين كردند خداوند آنان را به خوارى اندازد .
نمایش منبع
امام صادق عليه السلام : بهترين جوانان شما جوانى است كه خود را همانند ميان سالانتان در آورد و بدترين ميان سالان شما ميان سالى است كه خود را همانند جوانانتان سازد .
نمایش منبع
حدیث روز

امام صادق عليه ‏السلام:

أحَبُّ الأعمالِ إلى اللّه‏ِ عَزَّوجلَّ الصَّلاةُ، و هي آخِرُ وَصايا الأنبياءِ؛

محبوبترين كارها نزد خداوند عز و جل، نماز است و آن آخرين سفارش پيامبران مى‌‏باشد.

من لا يحضره الفقيه: 1/210/ 638

احادیث معصومین

حمایت از پایگاه
آمار پایگاه کتابخانه احادیث شیعه

تــعــداد كــتــابــهــا : 111

تــعــداد احــاديــث : 45456

تــعــداد تــصــاویــر : 685

تــعــداد حــدیــث روز : 3838