کتابخانه احادیث شیعه

پرهيز از دغلكارى

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله ـ به گندم فروشى ـ فرمود : اى گندم فروش! آيا زير اين هم مانند روى آن است؟ هر كه با مسلمانان دغلكارى كند، از آنها نيست.
نمایش منبع
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : از ما نيست كسى كه به مسلمانى غشّ روا دارد يا به او زيان رساند يا به او نيرنگ زند.
نمایش منبع
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : هر كس در خريدن يا فروختن با مسلمانى دغلكارى كند، از ما نيست و روز قيامت با يهود محشور مى شود؛ زيرا يهود دغلكارترين مردم نسبت به مسلمانان هستند.
نمایش منبع
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : از ما نيست كسى كه با مسلمانى دغلكارى كند.
نمایش منبع
سنن أبى داوود : پيامبر خدا صلى الله عليه و آله بر مردى گذشت كه گندم مى فروخت، پرسيد : چند مى فروشى؟ آن مرد قيمت را به حضرت گفت. به پيامبر وحى شد كه دستت را داخل ظرف گندم فرو ببر. حضرت دست خود را در آن فرو برد و دستش مرطوب شد. آنگاه پيامبر خدا صلى الله عليه و آله فرمود : از ما نيست كسى كه تقلّب كند.
نمایش منبع
الترغيب و الترهيب : پيامبر خدا صلى الله عليه و آله بر تلّى از گندم گذشت. دستش را داخل آن فرو برد و انگشتانش به رطوبتى خورد. فرمود : اين چيست، اى فروشنده؟ عرض كرد : اى پيامبر خدا! باران به آن خورده است. حضرت فرمود : چرا آن قسمت را رو قرار ندادى تا مردم ببينند؟ هر كه با ما تقلّب كند از ما نيست.
نمایش منبع
كنز العمّال : پيامبر خدا صلى الله عليه و آله به مردى كه گندم مرغوب و نا مرغوبى را با هم مخلوط كرده بود و مى فروخت فرمود : چرا اين كار را كرده اى؟ عرض كرد : مى خواستم [جنس نا مرغوب] به فروش برسد. پيامبر صلى الله عليه و آله به او فرمود : آنها را از هم جدا كن. در دين ما دغلكارى جايى ندارد.
نمایش منبع
امام على عليه السلام : مؤمن برادر خود را نمى فريبد، به او خيانت نمى كند، او را تنها نمى گذارد و او را متّهم نمى سازد.
نمایش منبع
امام على عليه السلام : از نشانه هاى بدبختى، دغلكارى با دوست است.
نمایش منبع
امام باقر عليه السلام : پيامبر صلى الله عليه و آله در بازار مدينه از كنار بار گندمى عبور كرد. به صاحب آن فرمود: مى بينم گندم خوب و مرغوبى دارى. و از قيمت آن پرسيد. پس، خداوند عزّ و جلّ به آن حضرت وحى فرمود كه دستت را داخل ظرف فرو بَر. پيامبر صلى الله عليه و آله اين كار را كرد و گندمِ نا مرغوبى بيرون آورد. پس، به صاحب آن فرمود: مى بينم كه با مسلمانان غلّ و غش مى كنى .
نمایش منبع
امام صادق عليه السلام : از ما نيست كسى كه با ما دغلكارى كند.
نمایش منبع
حدیث روز

امام کاظم علیه السلام:

دَعْـوَةُ الصّـائِـمِ تُسْتَجابُ عِنْدَ اِفْطارِهِ؛

دعـاى شخـص روزه‏ دار هنگام افطار مُستجاب مى‏ شود.

بحار الانوار: ج 93، ص 255، ح 33

چهل حدیث « روزه »

احادیث معصومین

حمایت از پایگاه
آمار پایگاه کتابخانه احادیث شیعه

تــعــداد كــتــابــهــا : 111

تــعــداد احــاديــث : 45456

تــعــداد تــصــاویــر : 685

تــعــداد حــدیــث روز : 3838