کتابخانه احادیث شیعه

اهل ذكر

پيامبر خدا صلي الله عليه و آله ـ درباره اين سخن پروردگار «اگر خودنمى دانيد از اهل كتاب بپرسيد» ـ : مقصود از «ذكر» من هستم و مراد از «اهل ذكر» امامان هستند.
نمایش منبع
امام على عليه السلام : اهل ذكر، ما هستيم.
نمایش منبع
حارث: از على درباره آيه «فَاسألوا اَهْلَ الذِّكْرِ» پرسش كردم، فرمود: به خدا سوگند همانا ماييم اهل ذكر، ماييم اهل علم و ماييم كان تأويل و تنزيل. از پيامبر خدا صلي الله عليه و آله شنيدم كه مى فرمود: من شهر علمم و على دروازه آن، هر كه جوياى علم است بايد از درِ آن بيايد.
نمایش منبع
امام على عليه السلام : بدانيد كه مقصود از «ذِكر» پيامبر خداست و اهل ذكر، ما هستيم و ماييم راسخان در علم و نشان هدايت و سران پرهيز كه براى ما مَثَل زده مى شود.
نمایش منبع
امام باقر عليه السلام ـ درباره آيه شريفه «فَاسْأَلُوا اَهْلَ الذِّكْر اِنْ كُنْتُمْ لا تَعْلَمونَ» ـ : اهل ذكر، ما هستيم.
نمایش منبع
امام باقر عليه السلام ـ درباره آيه شريفه «فَاسألوا اَهْلَ الذِّكْرِ» ـ : ايشان امامان از خاندان رسول خدا صلي الله عليه و آله هستند.
نمایش منبع
هشام: از امام صادق عليه السلام درباره «فَاسأَلوا اَهْلَ الذِّكْرِ اِنْ كُنْتُمْ لا تَعْلَمُونَ» پرسش كردم ايشان كيانند؟ فرمود: ما. عرض كردم: ما بايد از شما سؤال كنيم؟ فرمود: آرى، عرض كردم: پس شما بايد به ما پاسخ دهيد. فرمود: آن با ماست.
نمایش منبع
صفحه اختصاصي حديث و آيات الإمام الصادق عليه السلام : لِلذِّكرِ مَعنَيانِ : القُرآنُ ومُحَمَّدٌ صلي الله عليه و آله ، ونَحنُ أهلُ الذِّكرِ بِكِلا مَعنَيَيهِ حديث ، أمّا مَعناهُ القُرآنُ فَقَولُهُ تَعالى : «وأنزَلنا إلَيكَ الذِّكرَ لِتُبَيِّنَ لِلنّاسِ مانُزِّلَ إلَيهِم حديث » وقَولُهُ تَعالى : «وإنَّهُ لَذِكرٌ لَكَ ولِقومِكَ وسَوفَ تُسأَلونَ حديث » وأمّا مَعناهُ مُحَمَّدٌ صلي الله عليه و آله فَالآيَةُ في سورَةِ الطَّلاقِ : «فَاتَّقُوا اللّه َ يا اُولِي الأَلبابِ الَّذينَ آمَنوا قَد أنزَلَ اللّه ُ إلَيكُم ذِكرًا * رَسولاً يَتلو عَلَيكُم آياتِ اللّه ِ مُبَيِّناتٍ لِيُخرِجَ الَّذينَ آمَنوا وعَمِلُوا الصّالِحاتِ مِنَ الظُّلُماتِ إلَى النّورِ حديث » حديث .
امام صادق عليه السلام : «ذِكر» دو معنى دارد: قرآن و محمّد صلي الله عليه و آله و به هر دو مفهوم اهل ذكر، ما هستيم، امّا ذكر به معناى قرآن، خداوند مى فرمايد: «بر تو قرآن نازل كرديم تا آن چه را براى مردم نازل شده است برايشان بيان كنى» و اين سخن پروردگار كه «و قرآن، سبب بلند آوازه گشتن تو و قوم توست و زودا كه بازخواست شويد» و امّا ذكر به معناى محمّد صلي الله عليه و آله . در سوره طلاق آمده است: «پس اى خردمندانى كه ايمان آورده ايد از خدا بترسيد، خدا بر شما قرآن را نازل فرموده است و پيامبرى كه آيات روشن خدا را برايتان مى خواند تا كسانى را كه ايمان آورده اند و كارهاى شايسته كرده اند از تاريكى به روشنايى در آورد» .
نمایش منبع
امام صادق عليه السلام ـ در حديثى طولانى ـ : خداوند و الانام مى فرمايد: «فَاسْأَلُوا اَهْلَ الذِّكْرِ اِنْ كُنْتُمْ لا تَعْمَلُونَ» : كتاب، همان ذكر است و اهل آن همان خاندان محمّد است كه خداوند دستور داده است از آنها پرسش كنند و به سؤال كردن از نادانان مأمور نگشته اند .
نمایش منبع
امام صادق عليه السلام : درباره آيه شريفه «وَإِنَّه لَذِكْرٌ لَكَ وَلِقَوْمِكَ وَسَوْفَ تُسْأَلُونَ» ـ : مقصود از «ذكر» قرآن است و ما قوم آن هستيم و از ما بايد سؤال شود!
نمایش منبع
ابن بكير از حمزة بن محمّد طيّار نقل مى كند كه يكى از خطبه هاى پدر امام صادق را بر ايشان عرضه كرد تا آن كه به بخشى از آن خطبه رسيد. امام فرمود: بايست و خاموش باش و سپس فرمود: شما را در آن چه برايتان نازل شده و از آن آگاهى نداريد نرسد مگر دست شستن و درنگ و باز گردانيدن آن به امامان هدايت، تا شما را در آن به راه راست وادارند و نابينايى از شما برگيرند و حقّ را در آن به شما بشناسانند. خداوند مى فرمايد: «فاسْأَلُوا اَهْلَ الذِّكر اِنْ كُنْتُمْ لا تَعْلَمُونَ» .
نمایش منبع
امام صادق عليه السلام ـ در نامه اى به اصحابش ـ : اى گروه رحمت شده رستگار! همانا خداوند با خيرى كه به شما بخشيده نعمتش را بر شما كامل گردانيده است. بدانيد كه اگر كسى از خلق خدا در دين او به دلخواه و رأى و قياس عمل كند نه به علم الهى رسيده است و نه به امر او. خداوند قرآن را فرو فرستاده است و در آن بيان هر چيز را نهاده است. خداوند براى قرآن و آموختن آن اهلى را قرار داده است و اهل آگاهى از قرآن را كه خداوند علم آن را بديشان بخشيده، نرسد كه به دلخواه و بر اساس رأى و قياس در آن عمل كنند. خداوند با دادن علم خود بديشان آنها را از اين كار بى نياز ساخته است و آن را ويژه ايشان كرده و آن علم را نزد ايشان نهاده و اين كرامتى است كه خداوند با آن ايشان را ارجمند داشته است. اينها همان اهل ذكرى هستند كه خداوند به اين امّت دستور داده از ايشان سؤال كنند.
نمایش منبع
حدیث روز

امام کاظم علیه السلام:

دَعْـوَةُ الصّـائِـمِ تُسْتَجابُ عِنْدَ اِفْطارِهِ؛

دعـاى شخـص روزه‏ دار هنگام افطار مُستجاب مى‏ شود.

بحار الانوار: ج 93، ص 255، ح 33

چهل حدیث « روزه »

احادیث معصومین

حمایت از پایگاه
آمار پایگاه کتابخانه احادیث شیعه

تــعــداد كــتــابــهــا : 111

تــعــداد احــاديــث : 45456

تــعــداد تــصــاویــر : 685

تــعــداد حــدیــث روز : 3838