کتابخانه احادیث شیعه
پرینت احادیث

فصل دوم : زمينه سازان دولت اهل بيت عليهم السلام

پيامبر خدا صلي الله عليه و آله : از مشرق زمين مردمى قيام مى كنند و زمينه را براى (ظهور) مهدى آماده مى سازند.
نمایش منبع
عبداللّه : در خدمت رسول خدا صلي الله عليه و آله بوديم كه تعدادى از جوانان بنى هاشم آمدند. چون پيامبر صلي الله عليه و آله آنان را ديد، آب ديدگانش سرازير گشت و رنگش تغيير كرد. عبداللّه گويد : عرض كردم : ما هميشه در چهره شما حالتى مى بينيم كه ناراحتمان مى كند! پيامبر فرمود: ما خاندانى هستيم كه خداوند براى ما آخرت را بر دنيا برگزيد و اهل بيتم، پس از من، بلا و آوارگى و در به درى خواهند ديد تا اين كه از جانب مشرق زمين، مردمى با پرچمهاى سياه مى آيند و خواهان خير [حكومت ]مى شوند، اما به آنها داده نمى شود، پس مى جنگند و پيروز مى شوند و آن چه خواسته اند به آنها داده مى شود، اما آن را نمى پذيرند تا اين كه حكومت را به مردى از اهل بيت من مى سپارند و او، آن را پر از عدل و داد مى كند، همان گونه كه پر از ستم و بيدادش كرده اند. پس هريك از شما آن زمان را درك كرد، به آنها بپيوندد، حتى اگر ناچار شود، روى يخ، سينه خيز رود.
نمایش منبع
پيامبر خدا صلي الله عليه و آله : پرچمهايى سياه از جانب مشرق زمين خواهد آمد كه دلهاى صاحبان آنها به استوارى تكه هاى آهن است، پس هركس نداى آنان را شنيد، به ايشان بپيوندد و با آنها بيعت كند حتى اگر ناچار باشد از روى يخ، سينه خيز بگذرد.
نمایش منبع
امام باقر عليه السلام: گويى مردمى را مى بينم كه در مشرق زمين قيام كرده اند و حقّ را مطالبه مى كنند اما به آنان داده نمى شود و باز مطالبه مى كنند، ولى باز هم به آنان نمى دهند و چون وضع را اين گونه ديدند، شمشيرهاى خود را از نيام مى كشند و در اين زمان، آن چه را طلب كرده اند به آنان مى دهند، اما آن را نمى پذيرند تا اين كه برخيزند و آن را به صاحب (و امام زمان) شما دهند. كشتگان آنان شهيدند. بدانيد كه اگر من آن زمان را درك كنم، جانم را براى صاحب اين امر نگه مى دارم.
نمایش منبع
امام على عليه السلام: زهى بر تو اى طالقان؛ خداى عز و جل در آن جا گنجهايى دارد كه از زر و سيم نيستند، بلكه در آن، مردان مؤمنى هستند كه خداوند را چنان كه بايد، شناخته اند. اينان، ياران مهدى عليه السلامدر آخر الزمان مى باشند.
نمایش منبع
امام حسن عليه السلام: پيامبر از رنج و بلاهايى ياد كرد، كه اهل بيتش عليهم السلامتا زمانى كه خداوند پرچمهاى سياهى را از مشرق مى فرستد، مى بينند. هركس آنها را يارى دهد، خداوند ياريش رساند و هركس تنهايشان گذارد، خداوند او را تنها و بى ياور گذارد؛ صاحبان اين پرچمها، نزد مردى كه همنام من است مى روند و زمام امور خود را به دست او مى سپارند و خداوند او را پشتيبانى مى كند و نصرتش مى دهد.
نمایش منبع
صفحه اختصاصي حديث و آيات مُحَمَّدُ بنُ الحَنَفِيَّةِ : كُنّا عِندَ عَلِيٍّ عليه السلام ، فَسَأَلَهُ رَجُلٌ عَنِ المَهدِيِّ ، فَقالَ عَلِيٌّ عليه السلام : هَيهاتَ ، ثُمَّ عَقَدَ بِيَدِهِ سَبعًا ، فَقالَ : ذاكَ يَخرُجُ في آخِرِ الزَّمانِ ، إذا قالَ الرَّجُل : «اللّه اللّه » ، قُتِلَ ، فَيَجمَعُ اللّه ُ تَعالى لَهُ قَومًا قَزَعٌ حديث كَقَزَعِ السَّحابِ حديث ، يُؤَلِّفُ اللّه ُ بَينَ قُلوبِهِم ، لا يَستَوحِشونَ إلى أحَدٍ ، ولا يَفرَحونَ بِأَحَدٍ يَدخُلُ فيهِم ، عَلى عِدَّةِ أصحابِ بَدرٍ ، لَم يَسبِقهُمُ الأَوَّلونَ ، ولا يُدرِكُهُمُ الآخِرونَ ، عَلى عَدَدِ أصحابِ طالوتَ الَّذينَ جاوَزوا مَعَهُ النَّهرَ حديث .
محمّد بن حنفيّة: در خدمت على عليه السلام بوديم كه مردى درباره مهدى از ايشان سؤال كرد. على عليه السلامفرمود: هيهات، آن گاه هفت انگشت خود را بست و فرمود: او در آخر الزمان ظهور مى كند، زمانى كه هركس به خدا دعوت كند، كشته مى شود. خداوند متعال براى او مردمى را گرد مى آورد كه همانند تكه هاى پراكنده ابر هستند. پس خداوند دلهاى آنان را به هم الفت مى دهد، به طورى كه از هيچ كس نمى هراسند و از اين كه فردى به آنان بپيوندد، شادمان نمى شوند، به تعداد جنگجويان بدر هستند، پيشينيان از آنان [در چيزى از فضايل] سبقت نجسته اند و آيندگان به پاى آنان نمى رسند، شمارشان به تعداد ياران طالوت است كه همراه او از نهر گذشتند.
نمایش منبع
عفّان بصرى: امام صادق عليه السلام به من فرمود: آيا مى دانى چرا قم را، قم ناميده اند؟ عرض كردم: خدا و رسول او و شما بهتر مى دانيد. فرمود: از آن جهت قم ناميده شد كه مردم آن بر گرد قائم آل محمّد صلوات اللّه عليه جمع مى شوند و همراه او قيام مى كنند و در راه او پايدارى مى ورزند و ياريش مى رسانند.
نمایش منبع
امام صادق عليه السلام: خاك قم، مقدّس است و مردم آن، از ما هستند و ما از آنهاييم. هر جبّارى كه بخواهد به آنان بدى و گزندى برساند، زود كيفر بيند و اين تا زمانى است كه آنان [اهل قم] به برادران خود خيانت نكنند؛ اگر اين كار را بكنند، خداوند پادشاهانى نابكار بر ايشان مسلّط گرداند. بدانيد كه مردم قم، ياران قائم ما و دعوتگران به حقّ ما هستند. حضرت سپس سرش را به طرف آسمان بلند كرد و گفت: بار خدايا، آنان را از هر فتنه اى نگه دار و از هر نابودى و هلاكتى نجاتشان بخش.
نمایش منبع
صفحه اختصاصي حديث و آيات عنه عليه السلام : سَتَخلو كوفَةُ مِنَ المُؤمِنينَ ، ويَأرِزُ حديث
عَنهَا العِلمُ كَما تأرِزُ الحَيَّةُ في جُحرِها ، ثُمَّ يَظهَرُ العِلمُ بِبَلدَةٍ يُقالُ لَها قُم ُّ، وتَصيرُ مَعدِنًا لِلعِلمِ وَالفَضلِ حَتّى لايَبقى فِي الأَرضِ مُستَضعَفٌ فِي الدّينِ حَتّى المُخَدَّراتُ فِي الحِجالِ ، وذلِكَ عِندَ قُربِ ظُهورِ قائِمِنا ، فَيَجعَلُ اللّه ُ قُمَّ وأهلَهُ قائِمينَ مَقامَ الحُجَّةِ ، ولَولا ذلِكَ لَساخَتِ الأَرضُ بِأَهلِها ، ولَم يَبقَ فِي الأَرضِ حُجَّةٌ ، فَيَفيضُ العِلمُ مِنهُ إلى سائِرِ البِلادِ فِي المَشرِقِ وَالمَغرِبِ ، فَيَتِمُّ حُجَّةُ اللّه ِ عَلَى الخَلقِ حَتّى لا يَبقى أحَدٌ عَلَى الأَرضِ لَم يَبلُغ إلَيهِ الدّينُ وَالعِلمُ ، ثُمَّ يَظهَرُ القائِمُ عليه السلام حديث .
امام صادق عليه السلام: به زودى كوفه از مؤمنان خالى گردد و بساط علم از آن برچيده شود همان گونه كه مار در سوراخش مى خزد. سپس علم و دانش در شهرى به نام قم آشكار گردد و اين شهر به كانون علم و فضل تبديل شود، تا جايى كه در روى زمين، مستضعف دينى باقى نماند، حتى زنان پرده نشين. اينها همه در زمانى اتفاق افتد كه ظهور قائم ما، نزديك است. خداوند، قم و اهل آن را به منزله حجّت قرار مى دهد. اگر نه چنين بود، بى گمان زمين، مردم را در كام خود فرو مى برد و در زمين، حجّتى باقى نمى ماند. علم و دانش از قم به ساير نقاط شرق و غرب عالم سرازير مى شود و بدين سان حجّت خدا بر خلق تمام مى شود، تا جايى كه در روى زمين كسى باقى نمى ماند كه دين و علم به او نرسيده باشد؛ پس از آن، قائم عليه السلام ظهور مى كند.
نمایش منبع
امام صادق عليه السلام: خداوند، كوفه را براى ساير شهرها حجّت قرار داد و مردم مؤمن آن را براى مؤمنان ديگر شهرها و شهر قم را براى ديگر شهرها حجّت قرار داد و مردم آن را براى همه مردم شرق و غرب عالم از جنّ و انس. خداوند، قم و مردم آن را مستضعف [در دين و معارف دينى ]رها نكرد، بلكه به آنان توفيق داد... و زمانى خواهد رسيد كه شهر قم و مردم آن، حجّت بر مردمان باشند و اين در زمان غيبت قائم عليه السلام ما تا هنگام ظهور او باشد؛ اگر چنين نبود، بى گمان زمين، اهلش را در كام خود فرو مى برد. فرشتگان، بلايا را از قم و اهل آن دور مى كنند و هيچ جبّارى نسبت به آنان قصد سوء نكند، مگر اين كه [خداوند ]درهم شكننده جبّاران او را درهم شكند.
نمایش منبع
صفحه اختصاصي حديث و آيات عنه عليه السلام ـ في قَولِهِ تَعالى : «بَعَثنا عَلَيكُم عِبادًا لَنا اُولي بَأسٍ شَديدٍ فَجاسوا خِلالَ الدِّيارِ حديث » ـ : قَومٌ يَبعَثُهُمُ اللّه ُ قَبلَ خُروجِ القائِمِ عليه السلامفَلا يَدَعون وِترًا لاِلِ مُحَمَّدٍ إلاّ قَتَلوهُ حديث .
امام صادق عليه السلام ـ درباره آيه «بندگانى از خود را كه سخت نيرومندند بر شما مى گماريم تا در ميان خانه ها [يتان براى قتل و كشتار شما] به جستجو درآيند» ـ : اينان مردمى هستند كه خداوند، قبل از ظهور قائم عليه السلام، آنان را مى فرستد و هركس را كه در حقّ آل محمّد ستم كرده باشد، مى كشند.
نمایش منبع
امام كاظم عليه السلام: مردى از اهالى قم، مردم را به سوى حقّ فرا مى خواند و عده اى برگردش جمع مى شوند كه چونان قطعات آهن، سخت و استوارند، بادهاى توفنده، آنان را از جاى نمى جنباند و از جنگ، خسته نمى شوند و از آن، نمى هراسند، به خدا توكّل دارند و عاقبت، از آنِ پرهيزگاران است.
نمایش منبع
حدیث روز

امام کاظم علیه السلام:

دَعْـوَةُ الصّـائِـمِ تُسْتَجابُ عِنْدَ اِفْطارِهِ؛

دعـاى شخـص روزه‏ دار هنگام افطار مُستجاب مى‏ شود.

بحار الانوار: ج 93، ص 255، ح 33

چهل حدیث « روزه »

احادیث معصومین

حمایت از پایگاه
آمار پایگاه کتابخانه احادیث شیعه

تــعــداد كــتــابــهــا : 111

تــعــداد احــاديــث : 45456

تــعــداد تــصــاویــر : 685

تــعــداد حــدیــث روز : 3838