کتابخانه احادیث شیعه
پرینت احادیث

دشوارى به دست آوردن خشنودىمردم

امام على عليه السلام ـ در وصيت به فرزند خود حسن عليه السلام ـ فرمود : تو چه توقّعى دارى از اين مردمى كه اگر عالم باشى به تو ايراد مى گيرند و اگر جاهل باشى راهنمايى ات نمى كنند ، اگر در طلب علم برآيى، مى گويند : خود را به زحمت و زياده روى وا داشته است و اگر از طلب علم دست بكشى، مى گويند : ناتوان و كودن است . اگر در عبادت پروردگارت تأكيد و استوارى به خرج دهى، مى گويند : خود نما و رياكار است و اگر سكوت اختيار كنى، مى گويند : از سخن گفتن عاجز است و اگر سخن بگويى، مى گويند : پر گوست . اگر انفاق كنى، مى گويند : اسرافكار است و اگر صرفه جويى كنى، مى گويند : خسيس است . اگر به آنچه آنها دارند نيازمند شوى، از تو مى بُرند و به بد گويى ات مى پردازند و اگر به آنان اعتنايى نكنى، تكفيرت مى كنند؟! اين است خصوصيت مردم
زمانه تو .
نمایش منبع
امام صادق عليه السلام ـ آنگاه كه علقمه نزد ايشان از زبان مردم گله و شكايت كرد ـ فرمود : همانا خشنودى مردم را نمى توان به دست آورد و جلو زبانهايشان را نمى توان گرفت ؛ چگونه در امان مانيد از چيزى (زبان مردم) كه پيامبران و فرستادگان و حجّتهاى خدا عليهم السلام از آن در امان نماندند . . .؟
مگر به پيامبر ما محمّد صلى الله عليه و آله نسبت شاعرى و ديوانگى ندادند . . . و بيش از اينها درباره اوصيا نگفتند . . . زبانهايى كه درباره خداوند متعال سخنانى مى گويند كه شايسته ذات او نيست، چگونه از اظهار سخنانى كه شما ناخوش مى داريد خوددارى مى كنند؟
نمایش منبع
حدیث روز

امام کاظم علیه السلام:

دَعْـوَةُ الصّـائِـمِ تُسْتَجابُ عِنْدَ اِفْطارِهِ؛

دعـاى شخـص روزه‏ دار هنگام افطار مُستجاب مى‏ شود.

بحار الانوار: ج 93، ص 255، ح 33

چهل حدیث « روزه »

احادیث معصومین

حمایت از پایگاه
آمار پایگاه کتابخانه احادیث شیعه

تــعــداد كــتــابــهــا : 111

تــعــداد احــاديــث : 45456

تــعــداد تــصــاویــر : 685

تــعــداد حــدیــث روز : 3838